رییس پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه خیانت انواعی دارد، گفت: بزرگترین خیانت، خیانت به امت است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم امروز در آئین بیان پنج درس قرآنی جزء چهارم قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه انسان باید از آنچه در نزد او محبوب است، انفاق کند، گفت: انسان زمانی از ثمره انفاق خود بهره مند می شود که از چیزهای محبوب در نزد خود انفاق کند و انفاق در ابتدا به نزدیکان و فقرای فامیل می رسد.

رییس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به این‌که آیه ۱۳۴ سوره آل‌عمران ویژگی اخلاقی مؤمنان را توصیف کرده است، افزود: فروبردن خشم از ویژگی‌هایی است که خداوند متعال به حقیقت آن در این آیه تأکید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم با بیان اینکه روزی یکی از خدمتکاران امام سجاد (ع) در موقع شستشوی سرو صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام سجاد (ع) را زخمی کرد، گفت: امام به او نگاهی کرد و او دریافت که امام ناراحت شده است و بلافاصله گفت «والکاظمین الغیظ» امام فرمود من خشم خود را فروبردم. او دوباره گفت «والعافین عن الناس» امام فرمود ترا عفو کردم. او گفت «واللّه یحبّ المحسنین» امام فرمود تو درراه خدا آزاد هستی.»

رییس پژوهشگاه فقه نظام اظهار کرد: خوش‌خلقی جلوه‌ای از رحمت الهی است و یکی از مهم‌ترین فضائل اخلاقی نرم‌خویی و رفتار پسندیده است همان طور که در این آیه خداوند متعال فرموده است که «پس به برکت رحمتی از جانب خداوند با آنها  امت خود  نرم‌خو شدی، و اگر بدخلق و سخت‌دل بودی حتماً از دورت پراکنده می‌شدند. پس، از آنها درگذر و برایشان آمرزش طلب و در کارها با آنان مشورت نما، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، که بی‌تردید خداوند توکل‌کنندگان را دوست دارد.»

وی مهم ترین اثر نرم خویی را رهایی از عذاب دوزخ و برکت در زندگی عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم خیانت‌پیشگی را رفتاری ناپسند عنوان کرد، افزود: هرگونه خیانتی ممنوع است؛ هنگامی‌که بعضی از تیراندازان جنگ احد می‌خواستند سنگر خود را برای جمع‌آوری غنیمت تخلیه کنند، امیر آنان، دستور داد از جای خود حرکت نکنید رسول خدا شمارا از غنیمت محروم نخواهد کرد؛ اما آن دنیاپرستان برای پنهان ساختن چهره واقعی خود گفتند ما می‌ترسیم پیغمبر در تقسیم غنائم ما را ازنظر دور دارد، قرآن در پاسخ آنها می‌گوید« آیا شما چنین پنداشتید که پیغمبر به شما خیانت خواهد کرد درحالی‌که هیچ پیغمبری ممکن نیست، خیانت کند وَ ما کانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَغُلَّ.»

وی ادامه داد: خیانت انواعی دارد که مشهورترین مصادیق آن خیانت علمی، سیاسی که بیشتر در مصادیق انتخاباتی بروز می‌کند، تبلیغاتی و اقتصادی بیان‌شده است.

وی یادآور شد: مردم در ادبیات عالمان عارف سه دسته هستند، اول آنان که برای رضای خدا عملی را انجام می‌دهند، دوم آنان که برای مردم کاری انجام داده و مزد آن را از آنان دریافت می‌کنند که این گروه ریاکاران هستند و سوم آنان که عملی را انجام نداده و برای آن مزد و پاداش طلب می‌کنند که به‌درستی این حقیقت از اوصاف جاه‌طلبان اجتماعی است.

انتهای پیام/۱۱۲