سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، با بیان اینکه ارزشمند ترین تواضع، تواضع در برابر پروردگار است، گفت: تواضع در برابر خداوند عبادت انسان را شیرین می کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، رییس پژوهشگاه فقه نظام، امروز با اشاره به درس های اخلاقی از قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند در آیه ۶۳ و ۶۲ سوره فرقان ویژگی های عباد الرحمان را بیان می کند، گفت: یکی از مهم ترین ویژگی ها عباد الرحمان تواضع در برابر پروردگار است.

وی با تأکید بر اینکه تواضع و فروتنی اگر در برابر پروردگار باشد بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: برترین تواضع، تواضع در برابر خداوند است که موجب می شود انسان شیرینی عبادت خداوند را درک کند.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: امام علی(ع) در روایتی به مردم می فرمایند که شما شیرینی عبادت پرودرگار را درک نمی کنید که مردم بیان می کند که منظور از شیرینی و حلاوت عبادت چیست که امام علی(ع) در پاسخ می فرمایند منظور همان تواضع است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: مؤمن در مقابل دیگران غرور و  تکبر نکرده و راه رفتن و مشی رفتاری او متواضعانه است و اگر انسان های نادان و پست او را مورد خطاب قرار دادند جواب آنها را کریمانه و بزرگوارانه می دهد که  قرآن کریم از آن تعبیر به « سلام» می کند.

وی اظهار کرد: مؤمن در راه خدا ایستادگی می کند و هزینه این ایستادگی را پرداخت می کند؛ زیرا کسی که در راه حق ایستادگی نکند دو برابر آن هزینه ای را که برای ایستادگی در راه حق باید بپردازد در راه باطل پرداخت می کند و به عبارت دیگر بنابر تعبیر رهبر معظم انقلاب همان گونه که ایستادگی در راه حق هزینه بردار است اما سازش با دشمن نیز هزینه ای دو برابر ایستادگی در راه حق دارد.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها انفاق و اعتدال در انفاق را از دیگر ویژگی های مؤمنان عنوان کرد، افزود: مؤمن اهل انفاق است و در انفاق کردن بخل نمی ورزد اما در انفاق نیز افراط ندارد به گونه ای که خود و خانواده اش را در اثر انفاق در معرض نابودی قرار دهد

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به آیه ۲۸ سوره فرقان گفت: این آیه به سرنوشت یکی از مسلمانان اشاره دارد که در اثر هم نشینی با دوست بد، مشرک شد و در یکی از جنگ ها در مقابل مسلمانان ایستاد و کشته شد.

وی افزود: این آیه می فرماید«يا وَيْلَتي‏ لَيْتَني‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلاً» یعنی ای وای بر من ، کاش فلانی را به دوستی نگرفته بودم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام صادق(ع) در این زمنیه می فرمایند که دوستی هایی که در چارچوب غیر حق اتفاق بیفتد در قیامت تبدیل به دشمنی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه تنها بودن بهتر از هم نشینی با دوستان بد است، یادآور شد: دوست و هم نشین بد موجب حسرت و اندوه ابدی انسان است.

انتهای پیام/۱۱۲