به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه تبیین درس‌هایی از نهج‌البلاغه، به فرازهایی از خطبه قاصعه مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام اشاره نمود و اظهار داشت: وقتی ابلیس علی‌رغم ۶ هزار سال عبادت با گرفتار شدن در دام تکبر از درگاه الهی بیرون راند می‌شود، قطعاً خداوند متعال هیچ بنده‌ای را با وجود تکبر وارد بهشت نمی‌سازد؛ یعنی هیچ انسان متکبری بهشتی نمی‌شود.

 وی در ادامه تواضع و فروتنی را برجسته‌ترین سنگر مؤمن در مواجهه با وسوسه‌های شیطانی توصیف نمود و با بیان این که مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام در خطبه قاصعه به موضوع مهم تکبر انسان اشاره می‌کنند، ابراز داشت: امام حسن عسکری علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ «التَّواضُعُ نِعمَةٌ لا يُحسَدُ علَيها»؛ تواضع و فروتنی، نعمتی است که به آن حسادت نمی‌شود.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که سیره زندگانی اهل‌بیت علیهم‌السلام سرشار از تجلی تواضع و فروتنی است، خاطرنشان کرد: مؤمن سرشار از تواضع و فروتنی بوده، هیچ‌گاه به‌گونه‌ای زندگی نمی‌کند تا باری بر دوش دیگران باشد.

 حسینی قمی در تبیین سیره علما ضمن اشاره به یکصدمین سالگشت تأسیس حوزه علمیه قم، با تأکید بر این که اگر علمای دوران آیت‌الله‌العظمی حائری یزدی اهل تواضع، اخلاص و گذشت نبودند، چیزی به نام حوزه علمیه قم شکل نمی‌گرفت، اظهار داشت: عده‌ای از علمای مطرح آن دوران، چون شیخ ابوالقاسم قمی و میرزامحمد اشراقی از جمله شخصیت‌های والایی بودند که تمام آبرو و موقعیت خود را متواضعانه برای مدیریت حوزه قم تقدیم شیخ عبدالکریم حائری یزدی نمودند.

 وی افزود: حتی بعد از آیت لله العظمی حائری یزدی سه تن از علمای بزرگ چون آیات عظام خوانساری، حجت و صدر با این که در مظان زعامت حوزه بودند، تمام موقعیت خود را در خدمت آیت‌الله‌العظمی بروجردی قرار دادند و مبلغ ایشان شدند؛ اگر این اخلاص‌ها، تواضع‌ها و گذشت‌ها نبود، اکنون نامی از حوزه علمیه قم وجود نداشت.

 حسینی قمی ضمن اشاره به روایتی تصریح کرد: اگر کسی در برابر برادران ایمانی‌اش متواضع باشد، خداوند متعال او را از صدیقین و شیعیان حقیقی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام قرار خواهد داد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به سالروز رحلت امامزاده موسی مبرقع اشاره و با بیان این که در میان امامزادگان کمتر امامزاده‌ای همچون موسی مبرقع، فرزند بلافصل امام بوده و هیچ تردیدی در محل دفنش وجود ندارد، اظهار داشت: موسی مبرقع فرزند بلافصل امام جواد علیه‌السلام و مدفون در محله چهل اختران قم است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین جایگاه والای موسی مبرقع به کتاب ارزشمند بدر مشعشع حاج حسین نوری در بیان احوالات ذريه موسي مبرقع اشاره نمود و ابراز داشت: شیخ عباس محدث قمی، تحت‌تأثیر استادشان مرحوم حاجی نوری صاحب مستدرک‌الوسائل تربیت‌یافته است؛ مرحوم حاج نوری استاد شیخ محدث قمی کتاب ارزشمندی را در مقام و عظمت امام زاده موسی مبرقع تحت عنوان بدر مشعشع نگاشته است.

 وی ضمن انتقاد از کم‌توجهی اهالی قم به زیارت امامزادگان، با اشاره به این که تمام زائرانی که از کشورهای مجاور وارد قم می‌شوند، مقید به زیارت امامزادگان از جمله امامزاده موسی مبرقع هستند، ابراز داشت: متأسفانه ما اهالی قم آن‌گونه که باید، مقید به زیارت امام‌زادگان نیستیم و کمتر بدان توجه داریم؛ کنار دریای نور، تشنه‌لب شده‌ایم.

 حسینی قمی بر اهمیت زیارت امام زاده موسی مبرقع اشاره نمود و یادآور شد: با این که در زمان شهادت امام جواد علیه‌السلام موسی مبرقع سن چندانی نداشتند، امام جواد علیه‌السلام در وصیت‌نامه خود سفارش نمودند که موسی مبرقع وقتی بزرگ شد وصی پدر باشد؛ مراجع معظم تقلید چون آیت‌الله‌العظمی صافی(ره) به زیارت امامزادگان و تبرک جویی از ضریح امامزاده موسی مبرقع اهتمام داشتند.