عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حکومت بر اساس حق استوار است نه بر اساس خواسته‌ها و امیال انسان‌هاگفت: این در حالی است که از منظر قران کریم حاکمیت حق خداوند متعال است و خداوند منان به هرکسی که او را در شأن حاکمیت دینی ببیند حکومت را بر عهده او قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم امروز در آیین بیان ۵ درس قرآنی مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، بابیان این‌که آیه ۴۶ سوره صاد به آثار تربیتی توجه به معاد در سبک زندگی مؤمن تصریح داشته است، گفت: یاد آخرت انسان را از انحراف و حرکت در غیر صراط مستقیم بازمی‌دارد؛ بر این اساس یک‌پنجم آیات قرآن کریم را آیاتی متضمن مفهوم معاد شکل داده است.

وی افزود: ابی عبیده از امام باقر(ع) تقاضای موعظه‌ای کرد، ایشان به عملی توصیه نمودند که اثر آن زهد در دنیاست چنانکه نقل‌شده است به امام باقر(ع) عرض کردم« چیزی بفرماید که از آن سود برم» فرمود« ای ابا عبیده زیاد مرگ را یاد کن چه هر انسانی آن را بسیار یاد کند، نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌شود».

عضو مجلس خبرگان رهبری اخلاق را زمینه قبولی اعمال مؤمن توصیف کرد و گفت: از منظر قرآن کریم مربی و معلم باید خود پیشگام در عملیاتی کردن آموزه‌های خود باشد بر این اساس اگر معلم خود اهل عمل به کلامش نباشد تبلیغ و آموزش او مؤثر واقع نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم به آیه ۲۶ سوره صاد اشاره کرد و افزود: دومین درس قرآنی جزء ۲۳ قرآن کریم به الگوی حاکمیت و حکومت از منظر قرآن شرع مقدس اسلام اشاره دارد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بابیان این‌که مشروعیت حاکمیت دینی با اذن خداوند متعال است، ادامه داد: این الگوی از حاکمیت بر اصول و مبانی تشریع شده از سوی خداوند متعال اداره می‌شود؛ بر این اساس امام علی(ع) در اعلان رسمی خود به عموم امت می‌فرماید «هرکس که شما او را انتخاب کنید من هم شاید از او اطاعت کنم» بر این مدار تأکید حضرت بر واژه «لعل؛ به معنای شاید» نشان از آن است که امام علی(ع) حکومت مشروع را بر محور اذن پروردگار عالم قبول داشته این در حالی است که برخی همچنان با ترجمه غلط این عبارت نظر امام را در مورد سبک حکومت و حاکمیت اسلامی با ادبیاتی مقابل این مفهوم توصیف می‌کنند.

وی بابیان این‌که اعمال عبادی مؤمن دارای آثاری است، اظهار داشت: بر اساس آموخته‌های قرآنی اعمال مؤمن همواره دارای آثاری است که زندگی او را تحت‌الشعاع آثار خود قرار می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حکومت بر اساس حق استوار است نه بر اساس خواسته‌ها و امیال انسان‌ها این در حالی است که از منظر قران کریم حاکمیت حق خداوند متعال است و خداوند منان به هرکسی که او را در شأن حاکمیت دینی ببیند حکومت را بر عهده او قرار خواهد داد.

انتهای پیم/۱۱۲