سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: مؤمن باید توجه داشته باشد که پس از زیارت و دعا برمدار تعهدات خود در دعاها استوار بماند و سبک زندگی خود را بر هویت و حقیقت مبانی آن استوار کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام رضوی در مراسم سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تبیین حقیقت تقوا مداری از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و عنوان داشت: تقوای ظاهری و درونی از سلسله مبانی است که تأمل، مطالعه و تحلیل در زمینه‌های دعاهای آموزش داده‌شده از سوی معصومین از ضروریات اولیه ایمان از منظر شرع مقدس اسلام است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به تقسیمات ایمان از منظر شرع مقدس اسلام، اظهار داشت: ایمان در منابع اعتقادی دینی به ایمان لفظی، صوری، قولی، تقلیدی، تحقیقی و شهودی تقسیم‌شده است که آخرین الگوی ایمان به اولیاء الهی اختصاص دارد؛ بر این اساس مؤمن باید برای به دست آوردن تقوا در وجود خودبینشی مستحکم فلسفی ایجاد کند.

وی ادامه داد: مؤمن برمدار بینش و مطالعه دقیق کتاب قلب خود می‌تواند نتایجی را به دست آورد که حقایق دین در سبک زندگی او عینیت پیدا می‌کند؛ بر این اساس قرآن کریم در آیه ۱۱ سوره حج چنین فرموده است که «و از مردم کس هست که خدا را به زبان و به‌ظاهر می‌پرستد (نه از باطن و حقیقت) ازاین‌رو هرگاه خیر و نعمتی به او رسد اطمینان خاطر پیدا کند و اگر آزمونی (از شر و فقر و آفتی) به او رسد (از دین خدا) رو بگرداند. چنین کس در دنیا و آخرت زیانکار است و این (نفاق و دورویی) زیانی است که بر همه‌کس آشکار است.»

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مؤمن برای دست‌یابی به ساحت انسان کامل باید ظاهر و باطن او پسندیده و یکسان باشد، گفت: باید توجه داشت که احکام خودمحور که برمدار مبانی اهل‌بیت استوار نیست نمی‌تواند انسان را به منشأ و مقصد نهایی برساند بر این مدار ولایت برای دین مبین اسلام اصلی تعیین‌کننده در ایمان مؤمن است.

حجت‌الاسلام رضوی تربیت دینی، آیات، انفس و آفاق الهی را زمینه‌های رشد حقیقی مؤمن توصیف کرد و ابراز داشت: عصر امروز امت اسلام بیشتر مبتلابه دین‌مداری تقلیدی است این در حالی است که دین مبین اسلام هرچند این موضوع را مدح کرده است؛ اما برای سعادت انسان کافی نیست بر این اساس دین مبین اسلام جوانان را به ایمان تحقیقی و پژوهشی دعوت کرده است.

وی ادامه داد: پدیده شوم داعش در تلاش است با نقاب دین، هویت و اصالت دین را برای جهانیان، شریعتی ضد بشری جلوه دهد این در حالی است که اگر جوانان مؤمن امت اسلام با تحقیق و پژوهش به مدار سبک زندگی دینی نزدیک شوند اساساً این فتنه ناکارآمد خواهد بود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تأمل در دعاها و زیارت‌نامه‌ها را یکی از منابع پژوهشی دین توصیف کرد و گفت: جمله به جمله اذکار دین علامات هدایت بخش بشریت است تا جایی که این علائم بشریت را به‌سوی توحیدی شدن پیش خواهد برد؛ بر این اساس به این دلیل که قبلیه‌ای آدم کش و ضد بشری وهابیت قبور ائمه بقیع را تخریب کرده و این داغ از قلب مؤمنان پاک نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: دعا گونه‌ای از تعهدات است که مؤمن در دعا شخصیتی را واسط بین خود و خدای خود قرار می‌دهد که صاحب ایمان شهودی است.

وی ادامه داد: مؤمن باید توجه داشته باشد که پس از زیارت و دعا برمدار تعهدات خود در دعاها استوار بماند و سبک زندگی خود را بر هویت و حقیقت مبانی آن استوار کند.