استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه افسردگی یکی بیماری با منشاء سردی و تری است، گفت: تغذیه نادرست و مصرف غذاهای با طبع سرد به صورت فراوان موجب سردی سلول های مغزی و در نتیجه بروز افسردگی در انسان می شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم دکتر شریف، در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه افزایش سردی و تر در بدن هر انسانی نمودهای مختلفی دارد، گفت: سردی و تری در یکی ممکن است به ام اس و در دیگری منجر به رماتیسم مفصلی و سایر بیماری ها شود.

وی افزود: یکی دیگر از بیمارهایی که منشاء سردی و تری دارد بیماری افسردگی است که در اثر سردن شدن و غلبه بلغم در سلول های مغزی بروز می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: کسانی دچار بیماری افسردگی می شوند که توان روحی، جسمی و روانی آنها به صورت همزمان با یکدیگر کاهش پیدا کرده و دچار ضعف می شوند و در ابتدا ضعف جسمی و نارسایی جسمی بروز کرده و در اثر این ضعف جسمی سلول های مغزی نیز دچار ضعف می شوند و چنین فردی چون توان مدیریت زندگی روزانه خود را ندارد، دچار افسردگی می شوند.

خانم شریف ادامه داد: بی حالی، ناتوانی، زیاد شدن خواب، کم شدن فعالیت فیزیکی، کاهش قدرت تمرکز و قدرت تفکر، کاهش قدرت تصمیم گیری، کاهش حافظه، پایین آمدن آستانه تحریک و عصبانیت زود هنگام، قادر نبودن به انجام کارهای معمولی ، کاهش فعالیت و برنامه های اجتماعی و افت در همه شرایط زندگی از علائم کلی افسردگی در افراد است.

وی افزود: خداوند یک توان و اراده ای را به انسان اعطا کرده است که بر تمام قوای جسمانی و فیزیکی او تسلط دارد و آن را فرماندهی می کند و به عبارت دیگر برنامه ریزی جسم به دست عقل صورت می گیرد بنابراین انسان اگر از نظر جسمی دچار ضعف شده می تواند با کمک اراده و با تقویت خود در مقابل این ضعف ایستادگی کرده و امور روزمره خود را با موفقیت انجام دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: کسانی که از توان روحی و اراده قوی برخوردار نبوده به سرعت تسلیم شرایط موجود شده و بنابراین افسردگی در آنها بروز و ظهور می کند.

خانم شریف با اشاره به مراحل افسردگی ادامه داد: افسردگی خفیف موجب می شود که فرد نتواند فعالیت های اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهد و در مرحله دوم افسردگی که افسردگی متوسط است فرد اضافه بر اینکه قادر به انجام مسؤولیت های اجتماعی نبوده، نمی تواند مسؤولیت های خود در عرصه خانوادگی را نیز به خوبی انجام دهد.

وی افزود: در مرحله سوم افسردگی تمایل فرد به خوردن و آشامیدن کاهش یافته و خواب فرد افزایش یافته و دچار گوشه گیری و انزوای از دیگران شده و به عبارت دیگر در افسردگی شدید فرد توان انجام امور روزمره خود را نیز ندارد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه بخشی از افسردگی ناشی از عدم غلبه فرد بر مشکلات بوده و بخشی دیگر به دلیل کاهش قوای جسمانی است، افزود: اولین راه پیشگیری از افسردگی این است که انسان توکل به خدا داشته و در تمامی امتحانات تسلیم خواست و اراده خداوند باشد.

خانم شریف با بیان اینکه برای پیشگییر از افسردگی باید تغذیه صحیح داشت، گفت: خوردن غذاهای سرد و تری فراوان زمینه افزایش افسردگی را در افراد فراهم می کند زیرا اگر فرد زیاد سردی بخورد این حالت در درازمدت سلول های مغزی را سرد کرده و مزاج آنها را تغییر می دهد در نتیجه زمینه های بروز افسردگی در فرد ایجاد می شود.

وی افزود: پرهیز از شرایط بروز افسردگی از دیگر روش های درمانی برای افسردگی است.

استاد حوزه علمیه خواهران تقویت از نظر جسمی را نیز در پیشگیری از افسردگی مناسب دانست.

وی یادآور شد: مصرف غذاهای با طبع گرم به همراه مصلح آنها از مهم ترین راهکاری های درمان افسردگی در افراد است.