دوره های طب اسلامی با رویکرد مقابله با بحران سلامت و پیشگیری از بیمارهای شایع به همت واحد فرهنگی خواهران در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، هر روز که تلویزیون را روشن می کنیم اخبار تازه ای در مورد شیوع یک بیماری در جهان و حتی در ایران می شنویم.

این روزها بخش مهمی از اخبار سلامت رسانه ملی به افزایش بیماران ام اس، آلزایمر، سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی اختصاص یافته است.

همچنین با وجود پیشرفت های علم پزشکی هر روز شاهد افزایش کودکان متولد شده با بیماری های خاص مادرزادی هستیم.

هجمه زیاد اخبار به این شکل برای انسان و به خصوص مادران که مسؤول مستقیم تأمین سلامت خانواده هستند نگران کننده است.

با شنیدن این اخبار و کمی تفکر متوجه می شوید که با وجود اینکه در گذشته های دور برنامه منظم واکسیناسیون یا غربالگری جنین وجود نداشته است میزان ابتلا افراد و نوزدان به بیمارهای مختلف از جمله سرطان بسیار کم بوده است بنابراین باید علت این بیماری ها در  چیز دیگری باشد.

با کمی صحبت با متخصصان متوجه شدم که ریشه این موضوع در تغذیه نامناسب و استفاده از مواد غذایی تراریخته یا به اصطلاح درستکاری ژنتیک است.

با خود گفتم که اسلام بیان می کند که جامع ترین برنامه را برای زندگی انسان دارد با این وجود آیا در اسلام برای تغذیه درست، درمان بیماری و اصلا بیمار نشدن راهکاری وجود دارد که متوجه شدم در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها دوره های معارفی با عنوان طب اسلامی برای بانوان در حال برگزاری است و برگزار می شود.

به همین دلیل به سراغ کارشناسان حرم رفتم و از خانم شریف، یکی از اساتید برجسته طب اسلامی و استاد حوزه علمیه خواهران جویا شدم که آیا دین برای تغذیه و درمان بیماری ها برنامه دقیقی دارد که ایشان در پاسخ به من بیان کردند بله دین برنامه دقیقی دارد و شاهد مثال ایشان این بود که در زمان حضرت رسول(ص) یک پزشک یهودی برای انجام کار طبابت وارد مدینه شد و چند روز منتظر شد هیچ کس به او مراجعه نکرد تعجب زده نزد پیامبر(ص) رفت و بیان کرد که مگر شما در این شهر بیمار ندارید که حضرت رسول(ص) برای او پاسخ دادند که در میان مسلمانان بیماری وجود ندارد زیرا نکات تغذیه ای و آداب تغذیه را به درستی رعایت می کنند.

خانم شریف مصرف زیاد غذاهای سرد، استفاده کردن از ظروف نامناسب و استفاده از مواد غذایی ترا ریخته را علت شیوع بیماری ها عنوان کرد و بیان کردند که با نظام اصلاح تغذیه طب اسلامی بیشتر بیماری ها قابل درمان است.

چند روزی در رواق حضرت خدیجه حرم مطهر در کلاس های خانم شریف شرکت کردم و پس از آن متوجه شدم که در شبستان نجمه خاتون بیش از چهار تا پنج دوره طب اسلامی در قالب طب مقدماتی، تکمیلی، طب الائمه و سایر دوره های در جریان است که مادران با حضور در این دوره ها از طریق شناخت مزاج ها و مواد غذایی به راحتی می توانند ضمن درمان، سلامت اعضای خانواده خود را تضمین کنند.

به سراغ خانم قاسمی، کارشناس این دوره ها رفتم و ایشان برای من توضیح دادند که در ترم گذشته که در فصل بهار بوده است چهار دوره طب اسلامی با حضور اساتید مختلف با عنوان طب مقدماتی، طب تکمیلی، طب الائمه ۲ و طب الائمه ۳ با حضور بیش از ۲۰۰ شرکت کننده به صورت منظم در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها برگزار شده است.

ایشان همچنین از برگزاری دوره های جدید طب اسلامی در ترم تابستان در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها برای من گفتند.

خانم شهبازی، مسؤول امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله نیز از برگزاری دوره های طب اسلامی به صورت عمومی در راستای افزایش اطلاع رسانی به بانوان در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها خبر دادند و بیان کردند که این دوره ها باحضور خانم شریف از اساتید برجسته حوزه و سایر کارشناسان برجسته برگزار شده است.

برای من جالب بود که به راحتی با داشتن یک تغذیه مناسب و حرکت در مسیر طبیعی بدن می توان سلامت جامعه را بدون هیچ هزینه ای تضمین کرد و متوجه شدم که اگر وازرتخانه های مرتبط با سلامت به جای پرداخت هزینه های هنگفت برای درمان سعی کنند که طب اسلامی را در جامعه ترویج کنند خواهند توانست بدون نیاز به واردات دارو و خروج ارز از  بیماری های حتی صعب العلاج پیشگیری کنند.

من امیداورم که روزی بقاع متبرکه مانند آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گام های ارزنده ای در راستای معرفی طب اسلامی به عنوان یکی از ابعاد سیره اهل بیت(ع) به مردم و جامعه اسلامی بردارند.

یادآور می شود، مباحث طب اسلامی از طریق سایت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برای بانوان قابل دسترسی است.

انتهای پیام/۱۱۲