کارشناس خانواده با اشاره به این که بچه ها در هفت سال اول زندگی طبق روایت ها پادشاه هستند، گفت: پادشاهی کودک در هفت سال اول زندگی به معنای جسارت کردن بچه به والدین نیست.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام همتی، در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان این که رسول خدا(ص) می فرمایند که کودکان در هفت سال اول زندگی خود پادشاه، در هفت سال دوم غلام و در هفت سال سوم وزیر هستند، گفت: برای هفت سال اول زندگی که بچه ها پادشاه هستند حیطه پادشاهی در روایت ها مشخص شده است.

وی افزود: پادشاهی کودک به معنای این است که کودک آزاد است که به هر شکل که می خواهد با بزرگ ترها و والدین رفتار کند و باید دقت کرد که حضرت رسول(ص) می فرمایند که جسارت بچه در کودکی به والدین موجب عاق او در بزرگسالی می شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت رسول(ص) در این روایت توضیح می دهند که بچه حق جسارت و بی ادبی را نسبت به والدین ندارد.

حجت الاسلام همتی ادامه داد: شاکله شخصیتی کودک در هفت سال اول زندگی شکل می گیرد بنابراین در این دوران مادران، پدران، مهدهای کودک و پیش دبستانی باید به دقت انتخاب شده و تحت نظارت باشند تا موجب کج رفتاری کودک نشوند.

وی افزود: متأسفانه والدین امروزی در هفت سال اول زندگی کودک را به حال خود رها کرده و برای هفت سال دوم برنامه ریزی می کنند در حالی که هفت سال اول زندگی مهم تر از هفت سال دوم است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که کودکان در هفت سال اول زندگی در مرحله خود میان بینی هستند، گفت: به همین علت کودکان بعد از مدت کوتاهی با یکدیگر دعوا می کنند.

حجت الاسلام همتی با اشاره به این که اگر کودک در مرحله خود بینی باقی بماند تا پایان عمر به همین شکل رفتار خواهد کرد، ادامه داد: از سن سه سال باید کودکان را به مرحله خود واگرایی تشویق کنیم و باید در این مرحله به کودک یاد بدهیم که مهربان باشد و برای این که مهربانی و بخشش را به کودک خود آموزش دهیم بهتر است در حضور او صدقه داده و یا به دست او به دیگران کمک کنیم.

وی با اشاره به این که بازیگوشی بچه بسیار خوب است، گفت: بازیگوشی نشانه سلامت عقل بچه است اما این بازیگوشی نباید منجر به آسیب به کودک و یا دیگران شود.

حجت الاسلام همتی یادآور شد: کودک باید به راحتی حرف خود را به والدین بزند؛ باید از والدین خود ترس نداشته باشد و والدین نیز باید حرف کودک را به نشانه احترام به او گوش کنند هر چند که حرف او درست نباشد.