امام جمعه قم گفت: شیعیان باید در هنگام حزن ائمه اطهار(ع) اندوهگین و در هنگام شادی آنها شاد باشند اما چیزی که در جامعه کنونی مشاهده می‌شود با این اصل هماهنگ نیست چرا که گاهی افراط و تفریط‌هایی وجود دارد و به مرزهای مورد نظر رعایت نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری صبح امروز در دیدار با اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت که در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام شد، فرارسیدن دهه کرامت را تبریک گفت و اظهار کرد: در شورای هماهنگی دهه کرامت مجموعه‌های بزرگ فرهنگی گردهم‌ آمده‌اند به همین علت اگر رسالت‌های خود را به شیوه مطلوبی انجام دهند می‌تواند حرکت فرهنگی خود را به یک کارستان در سطح کشور تبدیل کنند چرا که هر کدام از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه شعارهای انتخابی برای دهه کرامت هر ساله مطلوب بوده است، اضافه کرد: «در شادی اهل بیت(ع) شاد باشیم» یک شعار کاربردی است چرا که این شعار از فرمایشات امام معصوم(ع) گرفته شده است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: برای ایجاد تعادل در میان آموزه‌های دینی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که همیشه دو مورد بشارت و هشدار در کنار یکدیگر مطرح شده اند چرا که بدون بشارت یأس و ناامیدی ترویج می‌یابد و بدون هشدار فرد دچار گمراهی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در مورد ارتباط با اهل بیت(ع) نیز تعادل و برابری مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: بر اساس روایات اهل بیت(ع) شیعیان باید در هنگام حزن ائمه اطهار(ع) اندوهگین و در هنگام شادی آنها شاد باشند اما چیزی که در جامعه کنونی مشاهده می‌شود با این اصل هماهنگ نیست چرا که گاهی افراط و تفریط‌هایی وجود دارد و به مرزهای مورد نظر رعایت نمی‌شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: در مجالس شادی اهل بیت(ع) نیز برخی از افراد که مورد لطف خداوند قرار گرفته‌اند به دنبال این هستند که این جلسات را به اندوه تبدیل کنند در حالی که این خدمت به اهل بیت(ع) نیست بلکه خدمت به این خاندان حرکت در مرزهای مورد نظر آنهاست؛ شیعه عزارداری دارد و به موقع نیاز اندوهگین خواهد بود اما در زمان شادی نیز باید شاد باشد.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نسل امروزی جامعه در اطراف خود جاذبه‌های فراوانی دارند، گفت: اگر تعادل را رعایت کنیم شیعه بودن و ارتباط با اهل بیت(ع) برای جوان جاذبه خواهد داشت اما اگر جوان در محافل و مجالس مختلف فقط با یک بعد دین آشنا شود و بعد دیگری را به علت تحت شعاع قرار گرفتن، نبیند نظر جامعی نسبت به دین نخواهد داشت؛ هر چند مظلومیت اهل بیت(ع) روشن است و کسی منکر این موضوع نیست.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه اهل بیت(ع) ستم‌های بسیاری را تحمل کرده‌اند، گفت: با وجود همه مصیبت‌ها و ستم‌هایی که خود این بزرگواران بیشتر خبر دارند اما باز هم می‌فرمایند که در شادی ما شاد باشید به همین علت ما نباید کاسه داغ‌تر از آش شویم و خارج از قاعده عمل کنیم بلکه باید برای شادی نیز مرزی مشخص کنیم تا عده‌ای به بهانه شادی از مرزها عبور نکنند، در حزن و شادی اهل بیت(ع) باید کنترل شده و با برنامه حرکت کنیم و مرزها را رعایت کنیم تا به خروجی مورد نظر برسیم.

وی یادآور شد: طی سال‌های اخیر ظرفیت فعالیت های فرهنگی به داخل کشور محدود نشده بلکه پیام دهه کرامت به کشورهای مختلف منتقل شده است چرا که در شرایط کنونی که برای اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و ایران‌‌هراسی تلاش‌های بسیاری انجام می‌شود باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف به میدان آمده و با ابزارهای مختلف پیام‌رسانی از جمله کتاب، فیلم و سخنرانی عملکردهای لازم را دنبال کنیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: پیام اهل بیت(ع) ظرفیتی دارد که قابل انتقال به همه دنیاست؛ بر اساس روایاتی اگر مردم در قاره‌های مختلف معارف اهل بیت(ع) را دریافت کنند از پیروان این خاندان عصمت و طهارت می‌شوند.

وی با بیان اینکه دهه کرامت نباید فقط به میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علیها تا میلاد امام رضا علیه‌السلام منحصر نشود، مطرح کرد: هر روز باید روز تکریم اهل بیت(ع) باشد چرا که به میزانی دریای خروشان معارف اهل بیت(ع) در اوج است که اگر همه برای انتقال این آموزه‌ها به جهانیان بسیج شویم بازهم نمی‌توانیم دین خود را نسبت به آنها ادا کنیم.

انتهای پیام/۱۱۵