استاد حوزه علیمه خواهران با اشاره به اینکه مأمون با طرح مسأله ولایتعهدی قصد داشت قداست، مظلومیت و حقانیت امام رضا(ع) را زیر سوال برده و ایشان را از شیعیان جدا کند، گفت: امام رضا(ع) با اقدامات خود نه تنها نقشه های مأمون را نقش بر آب کردند بلکه عزت و شرافت شیعه را به آنها بازگرداند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم میرامام، امروز در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها با اشاره شخصیت سیاسی امام رضا(ع) و هدف مأمون از ولایتعهدی امام رضا(ع) گفت: در میان خلفای عباسی مأمون مأمون بسیار شخصی زیرکی بود و برای اینکه پس از هارون الرشید خلافت را از بردارش امین بگیرد، امین را كشت و سرش را شهر به شهر چرخاند تا عبرت دیگران شود  وكسی به فكر مقابله با او نیافتد.

وی با اشاره به نقل قول محمد بن سنان یکی از یاران امام رضا(ع) در خصوص دوران امامت این امام بزرگوار افزود: زمانی كه امام رضا(ع) به امامت رسیدند بیشترین خفقان بر جامعه اسلامی حاکم بود و شیعیانی كه به امام رضا(ع) گرایش پیدا میكردند كشته می شدند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: عمده ترین نقشه های مأمون برای امام رضا(ع) و جامعه اسلامی این بود،كه خواست مجادله را از صحنه جنگ و كارزار به صحنه سیاست بکشاند و از این طریق قداست ومظلومیت امام رضا (ع) را زیر سوال ببرد و دیگر اینكه می خواست با این کار میان امام رضا (ع) ویارانش حصر و جدایی ایجاد کند.

خانم میرامام ادامه داد: امام رضا (ع) شرط پذیرش ولایتعهدی را دخالت نكردن در امور حكومت عنوان كردند و در زمان هجرت از مدینه به سوی خراسان نزد قبر پیامبر(ص) رفتند وگریستند و پس از آن به مكه رفتند و هنگام وداع با خانواده به اعضای خانواده خود فرمودند« پشت سر من  گریه و زاری کنید تا شیعیان ما به مظلومیت ما و مكر مامون پی ببرند».

وی با بیان اینكه درزمان امام رضا(ع) نفرت و ناسزا گویی نسبت به حضرت علی (ع)كه در حكومت خلفای عباسی ایجاد شده بود از بین رفت و با اینكار  شرافت شیعیان به آنها باز گردانده شد، گفت: امام رضا(ع) با درایتی که داشتند تمام نقشه های مأمون را نقش بر آب کردند و به شیعیان و مردم زمان خود نیز نشان دادند که مقام امامت، مقامی است که خداوند به اهل بیت(ع) داده و کسی نمی تواند آن را غصب کند و بخواهد با حیله ای مانند ولایتعهدی حق امامت و ضرورت آن را در میان مردم کم رنگ کند.

استاد حوزه علمیه خواهران در پایان با اشاره به سخن امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم حسنی، یادآور شد: امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم فرمودند«سلام من را به همه دوستانمان برسان و به آنها بگویید شیطان را بر خود مسلط  نكنید با غیبت كردن ودروغ گفتن».

انتهای پیام/۱۱۲