سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) تحمیل عقیده به فرزندان را خلاف سیره اهل بیت(ع) عنوان کرد و معرفی دین حق به آنها را ضروری و واجب دانست.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، محمد عباسی نیا، سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در شبستان نجمه  خاتون سلام الله علیها در زمینه تربیت نوجوانان و اثرات گوشی و فضای مجازی بر نوجوانان گفت: نوجوانان باید برای استفاده از گوشی و سایر وسایل ارتباط جمعی دارای برنامه باشند و در هنگام خواب، در هنگام مطالعه، غذا خوردن و فعالیت های از این قبیل وسایل استفاده نکنند و این برنامه ریزی باید با نظارت والدین باشد.

وی افزود: نوجوان زمانی که بداند والدینش در زمینه کار کردن با وسایل ارتباط جمعی نظیر گوشی از او مسلط تر بوده و مهارت بیشتری از او دارند  به طبع از این وسایل بهتر استفاده خواهد کرد.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: نوجوانان استفاده از گوشی را از والدین خود می آموزند بنابراین اگر والدین برای استفاده از این وسایل الگوی رفتاری خاصی داشته باشند نوجوان نیز به همین شکل رفتار خواهد کرد.

عباسی نیا اظهار کرد: براساس تحقیقات انجام شده کودکان و نوجوانانی که از سن پایین یعنی از ۷ سال از گوشی های دارای وایفا استفاده می کند و مدت زمان استفاده  آنها از این ابزار بالای دو ساعت است به طور قطع ۹۰ درصد چنین کودکان و نوجوانانی در بزرگسالی و در هنگام ازداوج ازآنها عقیم بوده و نمی توانند فرزند دار شوند.

وی با اشاره به وظایف والدین نسبت به نوجوان افزود: والدین با اهرم اجبار و فشار نمی توانند اعتقادات خود را به نوجوانان بقبولانند بلکه باید با دادن اطلاعت درست به نوجوان و راهنمایی او زمنیه جذب او را به اعتقادات اسلامی فراهم کنند.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید براین که انتقال عقیده یک روزه هم ممکن نیست؛ بلکه گاهی حتی نزدیک به ۱۰ سال وقت می برد، گفت: بنابراین باید از همان دو سالگی آموزش معارف دین را بنا به سیره اهل بیت(ع) به فرزندان خود آغاز کنیم.

عباسی نیا ادامه داد: همچنین امام علی(ع) دریک روایت زیبایی می فرمایند که فرزندانتان را به پذیرش عقاید خود مجبور نکنید زیرا آنها برای زمانه ای به غیر از زمانه شما خلق شده و به زمانی غیز از زمان شما تعلق دارند بنابراین اجبار در عقیده کار بیهوده ای است.

وی افزود: تربیت باید متناسب با زمان باشد بنابراین تحمیل عقیده به نوجوان نباید صورت گرفته ولی انتقال اطلاعات به نوجوان و بیان معارف دین به نوجوان از سوی والدین واجب و ضروری است.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها یادآورشد: البته انتقال اطلاعات و معارف دین به نوجوان نباید به صورت زبانی بوده بلکه باید عملی باشد و باید دقت کرد که با قهر و دعوا و نصیحت نمی توان نوجوان را هدایت کرد بلکه بر مبنای تکریم شخصیت باید نوجوان را در مسیر درست هدایت کرد.