استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قیامت لغزشگاه پاهای آدمی است، گفت: در قیامت پاهای زیادی در برابر قضاوت خداوند و عدل الهی و از ترس عذاب به لرزه در می آید.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه، حجت الاسلام مدبری، در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر با اشاره به اینکه یکی دیگر از سوره هایی که در مورد قیامت بیان شده است سوره زلزال است، گفت: در روایت هایی مختلف بیان شده که سوره زلزال از نظر منزلت، عظمت و ثواب ربع قرآن است و این سوره در احوال قیامت نازل شده است.

وی افزود: در این سوره استدلالی بر معاد وجود ندارد اما خداوند از احوال معاد به انسان اطلاع می دهد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این سوره همانند سوره های دیگر قرآن با«بسم الله» آغاز شده و نشان دهنده رحمت ثابت و کثیر خداوند است.

حجت الاسلام مدبری تصریح کرد: روز قیامت روزی است که پای انسان به لرزه می افتد و با کوچکترین چیزی لرزش انسان آغاز می شود و این روز، روزی است که انسان بر اعمال خود حاضر شده و زمین سنگین بار خود را بیرون می ریزد و مردم باید در برابر شهادت زمین بر اعمالشان پاسخگو باشند.

وی افزود: در روز قیامت حتی اگر اعمال خیر و شر انسان به اندازه ذره ای باشد که در مقابل آفتاب قابل دیدن باشد، انسان به آن محاسبه می شود و به عبارت دیگری هیچ گناه و عمل سبک و سنگینی نیست که در محضر عدل الهی از محاسبه آن اجتناب شود.

استاد حزوه علمیه قم ادامه داد: عظمت احوالات قیامت به ما نشان می دهد که قبل از ورود به این مرحله خود را باید برای آن آماده کنیم چون همانطور که بیان شد قیامت جای لغزش پاها است و حضرت رسول(ص) در روایتی در این زمینه می فرمایند«ای مردم، دنیا متاعی است حاضر که هم نیکان از آن می‏ خورند و هم فاجران، و به درستی آخرت وعده ‏ای است صادق، که سلطانی قادر در آن حکومت می ‏کند، حق را محقق و باطل را باطل می‏ سازد، ای مردم از طالبان آخرت باشید، و از طالبان دنیا نباشید، فرزند آخرت باشید، نه فرزند دنیا، چون هر مادری فرزندش به دنبالش می‏ رود.

حجت الاسلام مدبری با بیان اینکه امام باقر(ع) در یک روایت درباره رسیدگی به اعمال آدمی در قیامت می فرمایند«اگر از اهل آتش باشد و در دنیا مثقال ذره ‏ای عمل خیر کرده باشد، اگر برای غیر انجام داده باشد، همان عمل خیرش هم مایه حسرتش می‏ شود و اگر از اهل بهشت باشد در روز قیامت آن شر را می‏ بیند و پس از آن خدای تعالی او را می‏ آمرزد و در زمره بهشتیان در بهشت خداوند وارد می شود