استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دینداری تنها به نماز نیست، گفت: دینداری به انجام مجموعه از تکالیف از جمله نماز، حفظ مال، حفظ دین و ارزش های دینی است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام محمود اکبری،  در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه در مجموعه احکام شرعی یک سری مواردی وجود دارد که حفظ و مراقبت از آنها لازم است، گفت: یکی از مواردی که در دین مبین اسلام بر آن به عنوان یک واجب تاکید شده است، حفظ دین و ارزش های دینی است.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به اهمیت حفظ حجاب  از منظر فقه پویای اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که بیان شد حفظ دین از واجبات هر مسلمانان است و کسی که مسلمانان است بر همه واجبات دینی از جمله حجاب و عفاف مراقبت می کند.

استاد حوزه علمیه قم به توصیف ابعاد دین داری از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و ابراز داشت: دین داری تنها به نماز نیست، بلکه دینداری مراقبت از مجموعه واجبات الهی از جمله حجاب است.

حجت الاسلام اکبری در ادمه به تعریف مومن دین دار از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و عنوان داشت: فردی که دیندار است نه تنها از دین خود مراقبت کرده بلکه نسبت به دینداری فرزندان خود نیز بی تفاوت نبوده و از دینداری آنها نیز مراقبت می کند.

وی ادامه داد: مؤمن دین دار مواظب است که فرزندانش در محیط هایی قرار نگیرند که دینداری آنها مورد تهدید قرار گیرد و یا با افرادی نشست و برخواست نکنند که با فرهنگ غلط خود دینداری فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند.

استاد حوزه علمیه قم  به تبین واجبات از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و گفت: باید توجه داشت که به خاطر حفظ جان است که رفتن نزد پزشک برای درمان بیماری ها واجب شده و استعمال دارو نیز بنا به همین اصل واجب توصیف شده است؛ بر این اساس انسان باید با توجه عملی به واجبات از سلامت جسم و روح خود مراقبت کند.

وی افزود: حفظ جان دیگران از منظر شرع مقدس اسلام واجب توصیف شده است و اگر مؤمن در شرایطی قرار دارد که می تواند از جان دیگران محافظت کند لازم است این امر را انجام دهد.

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه حفظ آبرو از واجبات دین مبین اسلام است، اظهار داشت: باید توجه داشت که فلسفه حرمت غیبت این است که آبروی دیگران در معرض تهدید قرار می گیرد، بنابراین حفظ آبرو نیز واجب است و باید از غیبت پرهیز کرد.

وی ادامه داد: حفظ مال مانند جان واجب است و هرکسی باید از اموال خود در مقابل سرقت مراقبت کند، همچنین حفظ امانت که از مصادیق اموال دیگران بوده و در اختیار مؤمن قرار دارد، واجب است.

استاد حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: این واجبات نیز مانند نماز تکلیف انسان است و انسان در این زمینه باید به تکلیف خود عمل کند و عمل به این تکالیف در کنار نماز است که انسان را به یک فرد دیندار تبدیل می کند و الا دینداری صرفا به خواندن نماز و تلاوت قرآن نیست بلکه مؤمن مکلف به همه تکالیف است.