استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر مردی توانایی پرداخت مهریه را دارد و زن نیز آن مهریه را مطالبه می کند در صورتی که مرد از پرداخت مهریه ممانعت کند این ممانعت و عدم پرداخت در حکم غصب است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام افتخاری، در آیین بیان احکام در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با اشاره به احکام حق الناس و غصب و تصرف در حقوق دیگران گفت: یکی از موارد حق الناس و غصب حقوق دیگران مهریه است.

وی افزود: اگر مردی توانایی پرداخت مهریه همسرش را دارد و زن نیز این مهریه را مطالبه می کند اگر مرد این مهریه را پرداخت کند این کار او مصداق غصب و نوعی دزدی است؛ بنابراین اگر کسی تمکن و توان مالی داشته و با وجود مطالبه همسر مهریه را پرداخته نکرده به خاطر این گناه باید به درگاه خداوند توبه کرده و هر چه سریعتر حق همسرش را پرداخت کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: پرداخت مهریه یا باید به قیمت روز باشد و یا اگر مدت زمان زیادی از آن گذشته باید با یکدیگر مصالحه کنند و مهریه پرداخت شود.

حجت الاسلام افتخاری درباره حکم پس گرفتن هدایایی که زن و شوهر به یکدیگر می دهند، ادامه داد: اگر زن و شوهر با یکدیگر فامیل باشند طبق نظر مشهور نمی توانند این هدایا را مطالبه کرده و باز پس بگیرند اما اگر با یکدیگر فامیل نباشند می توانند هدایا را پس بگیرند که امام خمینی(ره) می فرمایند زن و شوهری که با یکدیگر فامیل نیستند می توانند هدیه را مطالبه کنند در حالی که در مورد فامیل به این شکل نیست و چیزی که انسان به فامیل خود هدیه دهد اجازه باز پس گرفتن آن را ندارد.

وی افزود: این باز پس گیری در صورتی مصداق دارد که آن هدیه باقی بوده و از بین نرود و اگر آن هدیه تلف شده، مصرف شده و یا از بین رفته باشد نمی توان آن را پس گرفت.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچین هدایایی که شوهر در زمان حیات خود به زن می بخشد مانند طلا و جواهرات اگر زن در آن تصرف مالکانه داشته باشد ملک اوست و جز ارث شوهر محسوب نمی شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شده و ثابت شود که این هدایا به عنوان عاریه در نزد زن بوده است.

حجت الاسلام افتخاری با اشاره به حکم هدیه گرفتن و هدیه دادن یادآور شد: هدیه دادن و هدیه گرفتن فی نفسه مانعی ندارد اما اگر این هدیه زمینه ساز یک امر حرام شده و یا امنیت یک کشور را در معرض تهدید قرار دهد و هدیه دهنده از هدیه گیرنده توقع انجام عملی خلاف شرع را در برابر هدیه داشته باشند گرفتن و دادن چنین هدایایی شرعا جایز نیست