استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه در زمان امام هادی(ع) تفسیر قرآن و بیان احکام براساس سلیقه و نظر شخصی به یک رویه در میان برخی از علما تبدیل شده بود، گفت: احیاگری جریان اسلام به واسطه احادیث نبوی مهم ترین خدمت امام هادی علیه السلام به جهان اسلام است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم خدایی، استاد حوزه علمیه خواهران ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها با اشاره به سالروز ولادت امام هادی(ع) گفت: امام هادی(ع) در دوران امامت خود با جریان ها و فرقه های انحرافی مختلفی از جمله معتزله به مقابله پرداختند و در پاسخ به این شهبه که قرآن حادث است یا قدیم سکوت نکرده و به مردم امر کردند که در این زمنیه تنها به این نکته که قرآن کلام خداوند است اکتفا کنند.

وی با بیان اینکه در این زمان علوم حدیثی از سوی برخی از جریان های سنی مذهب مورد تحریف قرار گرفته بود، افزود: در این زمان بعضی از علمای اهل سنت براساس سلیقه و نظر شخصی در امور مختلف اعمال نظر کرده و حکم شرعی صادر می کردند که امام هادی(ع) در این زمان اقدام به احیای جریان حدیثی و بیان منابع واقعی استخراج احکام دینی در میان مردم به ویژه شیعیان پرداختند.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه امام هادی(ع) در دوران اختناق متوکل یک شبکه گسترده ارتباطی با شیعیان مصر، عراق، یمن و قم داشتند، گفت: امام با وجود شرایط اختناق از این طریق پاسخ پرسش های مردم را داده، معارف نبوی را به مردم منتقل کرده و وجوهات مردم را برای کمک به فقرا و نیازمندان دریافت می کردند.

خانم خدایی با بیان اینکه یکی از شاخصه های امامان معصوم داشتن مادرانی مؤمن و با تقوا بوده است، گفت: امام هادی(ع) درباره مادرشان حضرت سمانه سلام الله علیها که مادر بزرگ امام زمان(عج) هستند می فرمایند« مادرم عارف به حق بود، شیطان سرکش به او نزدیک نمی شد، خداوند حافظش بود و در زمره مادران صدیقین و صالحان قرار داشت».

وی  با اشاره به این حدیث از امام هادی(ع) گفت: این حدیث نشان می دهد که یکی از خصلت های مادران در جامعه اسلامی که رسالت تربیتی فرزندان را بر عهده دارند باید این باشد که نسبت به اهل بیت(ع) عارف به حق باشند و نسبت به اهل بیت(ع) شناخت کاملی داشته باشند تا بتوانند فرزندان صالحی تربیت کنند و این موضوع شامل شناخت غدیر نیز نمی شود.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: کسی که عارفا به حقه باشد نه تنها در مسیر بندگی قرار دارد بلکه می تواند انسان ساز و مؤمن پرور شود.

خانم خدایی با بیان این که متأسفانه مادران جامعه امروز ما نسبت به سیره اهل بیت(ع) و مادران اهل بیت(ع) آگاهی کاملی ندارند و در نتیجه نمی تواند شیعه به معنای مطلق کلمه تربیت کنند، یادآور شد: مهم ترین رسالت یک مادر این است که احکام اسلام را بشناسد و این احکام را به همسر و فرزندان خود یادآوری کند تا آنها نیز در مسیر اهل بیت(ع) گام بردارند.

انتهای پیام/۱۱۲