استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بر عقد اخوت حکم شرعی بار نبوده و سبب ارث و محرمیت نمی شود، گفت: عقد اخوت تنها یک حرکت نمادین و مستحبی است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام سید جعفر ربانی، استاد حوزه علمیه قم با اشاره به احکام محرمیت گفت: به حکم شارع مقدس خواهر و بردار با یکدیگر محرم هستند و باید دقت کرد که خواهر و برادر به دو دسته تقسیم می شوند.

وی افزود: ابتدا خواهر و برادری که سبب ارث و محرمیت است که آن خواهر و برادر نسبی است که از یک پدر و مادر باشند چه از یک پدر و دو مادر باشند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: با وجود بودن خواهر و برادر پدری، خواهر و برادر مادری ارث نمی برند.

حجت الاسلام ربانی اظهار کرد: دست دوم خواهر و برادری که تنها موجب محرمیت شده و سبب ارث نمی شود و آن خواهر و برادر رضایی هستند که دو کودک به سبب شیر خوردن با هم محرم می شوند.

وی افزود: در اینجا کودک باید زیر دو سال باشد و به واسطه شیر خوردن کامل دو کودک با هم محرم می شوند و در اینجا زنی که به کودک شیر داده به حکم شرع مادر او شده، شوهر زن، پدر او می شود و آن فرزندی که با او شیر خورده به حکم شرع خواهر یا برادر او خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیا عقد اخوت غدیر موجب واجب شدن حکم شرعی می شود، گفت: در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر بر این عقد اخوت حکم شرعی بار نیست و این عقد اخوت یک حرکت مستحبی و نمادین است و سبب حکم نمی شود و این حکم موجب محرمیت خواهران یک مرد به مرد دیگر نمی شود و باید دقت کرد که حکمی بر این عقد اخوت بار نیست و تنها یک امر مستحبی است.

حجت الاسلام ربانی ادامه داد: بدون شک این عقد از جهت اجتماعی موجب تالیف قلوب و جلب محبت و احیای روحیه همکاری می شود و  از نظر معنوی نیز ثمره ای بس ارزنده دارد که همان تعهد شفاعت است، شفاعت اصلی است که ما بر مبنای تعالیم قرآن آن را پذیرفته و به آن معتقد هستیم و می دانیم که خداوند متعال به هر کس بخواهد اذن شفاعت می دهد و باید دقت کرد یک دسته از شفاعت کنندگان در قیامت همان مؤمنان برادر با یکدیگر هستند که البته این شفاعت به اذن پروردگار است؛ بنابراین انسان با خواندن این عقد در حقیقت راهی به سوی رحمت و رضوان پروردگار عالم می گشاید ولی باید توجه داشت آثاری که بر برادری نسبی و برادری رضاعی چون محرمیت، ارث و صله رحم مترتب است، بر این برادری مترتب نیست.

وی ادامه داد: بنابراین دو نفر که با هم عقد اخوت می خوانند، باید از اختلاط با محارم یکدیگر خودداری کرده و بدانند که این عقد موجب نمی شود هر یک از آن دو نسبت به خواهران، دختران و مادر دیگری محرم شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: عقد اخوت مخصوص مردان نیست بلکه زنان نیز می تواند این عمل مستحبی را انجام دهند.