آیت الله سعیدی گفت: برخی نگاهی که صهیونیست ها و سعودی ها به مسجد دارند، همان نگاه را به صورت کم رنگ تر، در کشورهای اسلامی و حتی کشور ما نسبت به مسجد دارند، چراکه جایگاه مسجد را می شناسند و می دانند که اگر این کاربری مسجد را از آن بگیرند، می توانند نقشه های شوم خود را اجرایی کنند.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، آیت الله سید محمد سعیدی شامگاه گذشته در نشست هم افزایی قرارگاه فرهنگی مسجد در سالن محراب حرم مطهر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره مساجد خطاب به بسیجیان اظهار داشت: بر اساس سخنان رهبری، بهترین مکان برای پایگاه های مقاومت بسیج، مساجد هستند؛ بنابراین، مسجد مانند خانه بسیجیان است.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام گفت: بر اساس این روایت، خداوند می فرماید که بهترین خانه های من در زمین مساجد هستند که نورشان به آسمان ها می رسد، همانگونه که ستارگان بر زمینیان نور می افشانند. پیامبر(ص) در ادامه می فرمایند، خوشا به حال کسانی که مساجد خانه های آنها هستند.
وی ادامه داد: انسان وقتی به خانه می رود، احساس انس و آرامش می کند و علاقه دارد که بیشتر در خانه باشد؛ در مساجد نیز باید این احساس به انسان دست بدهد و علاقه داشته باشد و محل اقامت ما باشد.
آیت الله سعیدی با بیان این که انسان در حفظ و نگهداری خانه خود بسیار می کوشد و بسیجیان نیز باید مساجد را که خانه های آنهاست، در حفظ و نگهداری آن بکوشند، گفت: انسان در منزل خود، از خرج و هزینه کردن دریغ نمی کند، بسیجیان نیز نباید در تأمین هزینه های مسجد، کوتاهی کنند. همانگونه که افراد در خانه هایشان هر کدام عهده دار وظایفی هستند که خود را ملزم به انجام آن می دانند، در مساجد نیز مردم باید هر کدام خود را نسبت به انجام وظایفی در مسجد مسئول بدانند.
وی ادامه داد: نباید کسی در مسجد همه کاره باشد، باید همه افراد عهده دار کار ها باشند تا مسجد مردمی اداره شود. کسی که مسجدی می سازد، نباید آن را به نام خود قرار دهد، بلکه آن را خانه خدا بداند.
امام جمعه قم با اشاره به سخن رهبری خطاب به بسیجیان که فرمودند: «مساجد را مسجد نگه دارید»، گفت: این سخن اشاره به هویت مسجد است که باید هویت آن حفظ شود. مسجد ماهیت و تعریف قرآنی و روایی دارد که باید بر اساس آن امور را پیش برد.
وی افزود: نخستین مسئله ای که در مسجد باید مورد توجه قرار گیرد، امام جماعت مسجد است، بسیجیان باید با عبادت کنندگان و مؤمنان رابطه برادرانه و صمیمی داشته باشند. خداوند ارتباط مؤمنان را برادری قرار داد، چراکه در برادری همراه با برابری و تساوی است و افراد نسبت به یکدیگر برتری خاصی ندارند.
آیت الله سعیدی به توصیه رهبری مبنی بر برگزاری نماز اول وقت در مساجد گفت: در مساجد مهم ترین مسئله، عبادت گاه بودن است، مسائل فرهنگی، بصیرت افزایی، فعالیت های اجتماعی، برگزاری مراسمات عزاداری و..، همگی در اولویت های بعدی قرار دارد. نباید شرایط به گونه ای باشد بسجیان خود را از شرکت در مراسمات مسجد بی نیاز بدانند و یا در هنگام اقامه نماز جماعت، سرگرم امور اجرایی و برنامه های دیگر باشند.
وی افزود: مسجد بنا شده که به انسان ها نفع برساند و کسی از آن ضرری نمی بیند؛ از این رو باید برای مسجد جاذبه درست کنیم. خداوند مسجد را قرار داده و مراقبت از آن را بر عهده ما گذاشته است. خداوند برای این که مسجد الحرام را به عنوان بهترین مکان قرار دهد، بهترین تدبیر ها را داشته است؛ خانه کعبه، پیش از حضرت آدم، محل عبادت فرشتگان بود و تجدید بنای آن را نیز توسط بهترین بندگان خود، یعنی حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیهماالسلام قرار داد و آن را محل تولد امام علی علیه السلام قرار داد تا توحید و ولایت به هم گره بخورد، از ما هم خواست که آن را حفظ کنیم.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام با بیان این که مردم محلی که دارای چنین جایگاهی بود را نه تنها حفظ نکردند، بلکه آن را بت خانه قرار دادند که پیامبر(ص) با مشقت های فراوان آن را از بت ها خالی کردند، افزود: اگر از مساجد غافل شویم، برخی آن را بت خانه قرار می دهند. مشاهده می شود که برخی می گویند در مساجد هیچ بحث سیاسی نشود، این مسئله، بت خانه شدن مسجد است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه پس از پیامبر(ص)، این مسجد، به دست انسان های نالایق افتاد و امروزه انگلیسی های خبیث و صهیونیست های فاسد مسجد الحرام و مسجد الاقصی را که مرکز مسلمانان بود را اشغال کردند و اتحاد شومی را ایجاد کردند که در موضع گیری اخیر ترامپ علیه ایران، اولین افرادی که از او حمایت کردند، صهیونست ها و سعودی ها بودند.
آیت الله سعیدی ادامه داد: برخی نگاهی که صهیونیست ها و سعودی ها به مسجد دارند، همان نگاه را به صورت کم رنگ تر، در کشورهای اسلامی و حتی کشور ما نسبت به مسجد دارند، چراکه جایگاه مسجد را می شناسند و می دانند که اگر این کاربری مسجد را از آن بگیرند، می توانند نقشه های شوم خود را اجرایی کنند.
امام جمعه قم تصریح کرد: ما باید آنچه که رهبری از ما خواسته اند، به درستی بفهمیم و درست عمل کنیم. اگر برداشت نادرستی از سخنان رهبری داشته باشیم، نمی توانیم نظر ایشان را محقق سازیم.
انتهای پیام// ۱۱۱/ ۹۶