امام جمعه قم گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر دستورات الهی را رعایت کنیم شاهد جذب حداکثری در مساجد خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در دیدار با مدیران ستاد اقامه نماز منطقه یک کشور استان های قم، مازندارن، سمنان، گلستان، گیلان و البرز که در سالن محراب حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، برگزار شد، با اشاره به آیه” ان اول بیت وضع للنالس”، اظهار داشت: منظور از نخستین خانه ای که قرار داده شد برای مردم، مسجد است.

وی با بیان اینکه اولویت در آیه ۹۶ سوره ال عمران (إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ) نشان از جایگاه نخست برای مسجد است، افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) در نخستین ورود به شهر مکه و مدینه اقدام به ساختن مسجد کردند، از این رو همه باید در اولویت نخست، مردم را به سوی مسجد هدایت کنند.

امام جمعه قم با اشاره به تعبیر مسجد به عنوان بیت و خانه عنوان کرد: انسان با خانه انس ویژه ای دارد بنابراین نسبت به مسجد هم باید این رابطه و انس را داشته باشیم و احساس غریبی نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان، خیرین و مردم باید طوری برنامه ریزی کنند که آن احساس آرامش خانه که در آیه «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ (آیه ۹۶ سوره آل عمران) وجود داشت در مسجد نیز وجود داشته باشد.

آیت الله سعیدی ادامه داد: هنگامی که انسان عضوی از خانه شناخته شد مسئولیتی بر آن مترتب می شود از این رو  نمازگزار هم باید به عنوان عضوی از خانه خدا احساس مسئولیت کند، بنابراین نباید کار را به مسئولان و برنامه ریزان واگذار کنیم بلکه همه نمازگزاران در این امر وظیفه دارند.

وی انجام کار برای رضای خداوند را بسیار با ارزش خواند و ابراز کرد: استفاده از فعل مجهول در آیه إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ (آیه ۹۶ سوره آل عمران) نشان از ارزش کار مخفیانه و بدون ریا در نزد خداوند را می رساند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به عنوان کلمه “للناس” در آیه ۹۶ سوره ال عمران اشاره و تصریح کرد: عنوان للناس در آیه به معنای این است که خانه و مسجد را برای مردم بنا کردیم، بنابراین برنامه ریزان باید در این زمنیه احساس نوکری و خادمی داشته باشند چرا که در مسجد سالار واحد نداریم بلکه همه  سالار و سرور هستند.

وی ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر دستورات الهی را رعایت کنیم شاهد جذب حداکثری در مساجد خواهیم بود.

انتهای پیام/۹۶/۱۱۶