به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، آیت الله سید محمد سعیدی، شب گذشته در نشست اعضای ستاد شجره طیبه صالحین در سالن محراب حرم مطهر به تبیین برخی ویژگی های بسیج از نگاه قرآن پرداخت و گفت: بازخوانی اوصاف و وظایف بسیج، به مثابه «اذکروا»های قرآنی است که به مردم نعمت ها و قدرت ها و توان هایشان را تذکر می دهد که از کوتاهی ها و غفلت ها و جهالت های و ناآگاهی ها مطلع شوند.
وی با اشاره به آیات «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ * تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» (ابراهیم، ۲۴ و ۲۵)، گفت: همانطور که حضرت امام(ره) بسیج را به شجره طیبه تشبیه کردند، بسیج مانند درخت پاک و پرثمر است که مصداقی بر این آیه است.
تولیت آستان مقدس نخستین ویژگی درباره بسیج را قداست آن دانست و گفت: بسیج باید همواره از قداست قرآنی و وحیانی برخوردار باشد. بعد از این ویژگی، مسئولیتی مطرح است که در سایه این قداست بر بسیج مترتب است. بسیج وقتی به شجره طیبه تشبیه می شود، به معنای این است که مانند درخت باید همواره در رشد و نمو باشد.
وی با بیان این که بسیج هم خود و هم دیگران را می سازد، ادامه داد: بسیج جسمی پویا و سازنده است و با رشد خود، سبب سازندگی دیگران نیز می شود. باید فعل و عمل بسیج، پاک و طیبه باشد، چراکه به فرموده حضرت امام(ره)، بسیج لشکر مخلص خداست.
آیت الله سعیدی ادامه داد: بسیج باید ساختار منطقی و درست داشته باشد که بر اساس آن بتواند به اهداف خود برسد؛ ساختار بسیج، موجب می شود به مأموریت الهی که بر دوش آن قرار داده شده است، انجام دهد.
وی با بیان این که بسیج برای عمل درست به رسالت خود، باید ریشه دار باشد، ادامه داد: بسیج اگر بخواهد شجره طیبه باشد، باید ریشه دار و پایه های محکمی داشته باشد. بسیج چون ریشه دار است، در فتنه ها و خطرات، هرگز به هم نمی ریزد و با اقتدار حرکت درست خود را ادامه می دهد.
امام جمعه قم افزود: درست است که درخت از یک سو در دل خاک است و به زمین متصل است، ولی خاک نشین نیست. اگر درخت ریشه در خاک دارد، این ریشه برای استواری است، نه این که وابسته و دلبسته به خاک باشد؛ بسیج نگاه به اوج و آسمان دارد و بدون آنکه غرور آن را بگیرد، در همه عرصه ها حضور خواهد داشت. بسیج مانند قوم بنی اسرائیل نیست که وقتی رهبرشان آنها را به جهاد فرا می خواند، به او بگویند، که تو و خدایت با آنها بجنگید و ما اینجا می مانیم.
وی آماده باش همیشگی را از دیگر ویژگی های قرآنی بسیج عنوان کرد و گفت: بسیج همواره آماده ثمر دهی است و هر موقع که صدایش بزنند، لبیک می گوید. مدعیان دروغین حمایت از انقلاب و نظام، برای حرکت در هر زمانی، آماده نیستند و بهانه تراشی می کنند.
آیت الله سعیدی با بیان این که بسیجی هیچگاه حرکتش خودسرانه نیست، گفت: میوه دهی شجره طیبه، همواره به اذن خداوند است. بسیجی ابزار دست کسی نیست، بلکه در خدمت دین و رهبری است و حتی جلوتر و عقب تر از امر الهی حرکت نمی کند. خداوند در آیه ۶۲ سوره مبارکه نور می فرماید: « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ، جز اين نيست كه مؤمنان كسانى‏ اند كه به خدا و پيامبرش گرويده‏ اند و هنگامى كه با او بر سر كارى اجتماع كردند تا از وى كسب اجازه نكنند نمى ‏روند در حقيقت كسانى كه از تو كسب اجازه مى كنند آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند پس چون براى برخى از كارهايشان از تو اجازه خواستند به هر كس از آنان كه خواستى اجازه ده و برايشان آمرزش بخواه كه خدا آمرزنده مهربان است.
وی ویژگی دیگر بسیج را حرکت در مسیر الهی و پایداری در این مسیر عنوان کرد و گفت: در مسیری الهی، عوامل و موانع زیادی در مسیر انسان متعهد انقلابی و متعهد و تسلیم امر رهبری وجود دارد که انسان را سست می کند؛ ولی انسان های مؤمن، هیچگاه سست نمی شوند و ناملایمت ها در جنگ نرم و جنگ سخت آنها را ناامید نمی کند.
امام جعمه قم افزود: بسیجیان علاوه بر توان رزمی و جسمانی، از نظر روحانی نیز بسیار نیرومند و رشد یافته هستند؛ از منظر قرآن کریم این ها همواره خود را در محضر الهی مقصر می دانند و استغفار می کنند و از او می خواهند آنها را ببخشد.
وی خاطرنشان کرد: بسیج امید به خدا دارد و از او می خواهد که در مسیر الهی ثابت قدم بماند. بسیج به اندازه ای عاشق مسیری است که در آن قرار دارد، از خدا می خواهد که همواره در این راه باقی بماند و در این مسیر نیز به نصرت الهی امیدوار است.
آیت الله سعیدی در پایان افزود: بسیجی در برابر مؤمنان نرم خو و در برابر کفار، سرسخت است؛ اگر کسانی با مؤمنان و متدینان ناسازگار و با آنها تندی می کنند ولی در برابر دشمنان نرم خو است، اینها عکس این شجره طیبه حرکت می کنند و در مسیر حرکت خبیثه در حرکتند.