پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ شخصیت والا و ذو ابعاد حضرت زهرای مرضیه (س) آينه تمام نمايی است که بی‌شک قرآن مجسم و ترجمان بی‌بدیل آیات الهی در عالم وجوداست و انعکاس نور زهره زهرا (س)، هستی را روشن کرده است. دفاع ماندگار بانوی نمونه اسلام از حریم امامت، پس از شهادت نبی مکرم اسلام (ص) بخشی مهم و حیاتی از ۱۸ بهار عمر کوتاه ولی سراسر درس ریحانه رسول خدا (ص) است که باید در ایام شهادت پاره تن پیامبر، این بخش حساس از تاریخ زندگانی بانوی دو سرا حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها عنایت ویژه‌ای داشت. منتظران ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) می‌توانند با الگو گیری از دفاع همه‌جانبه حضرت زهرای شهیده (سلام‌الله علیها) به دفاع از حریم امامت و تفکر پویای مهدویت بپردازند. در ماجرای دفاع حضرت صدیقه کبرا (س) از امامت به‌طورکلی و امامت امیرالمؤمنین حضرت علی بن أبی طالب (ع) برای الگو گیری در عصر حاضر چند نکته بسیار حائز اهميت است.
معرفت به امام زمان خویش
حضرت فاطمه (س) در قله معرفت به امام زمان خویش بود تا جایی که آن حضرت حاضرمی شود جان خویش را فدای امام خود نماید و در مسیر از دفاع از امام المتقین حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) از هیچ کوششی فروگذار نکرد. اگر ما به دنبال دفاع از حریم امام زمان خویش هستیم نباید دارای معرفت سطحی نسبت به آن امام همام باشیم و اگر معرفت ما نسبت به حضرت ولی‌عصر (عج) برگرفته از معرفت فاطمی باشد به‌جایی می‌رسیم که حاضریم برای دفاع از امام خویش جان ناقابل خود را فدا کنیم.
به‌موقع بودن دفاع فاطمی
دلیل ماندگاری دفاع حضرت صدیقه طاهره (س) به‌موقع بودن آن بود. کاری که در زمان خود و به‌موقع صورت پذیرفت به همین دلیل دارای ماندگاری شد و اگر در غیر زمان خود انجام می‌شد این اثری را که امروز مشاهده می‌کنیم را نداشت. اتفاقات زیادی در تاریخ افتاده‌اند که متأسفانه به دلیل اینکه به‌موقع انجام نشدند از تأثیر خاصی برخوردار نبودند، مثل قیام توابین، قطعاً آن‌ها مأجور هستند و مزد عمل خویش را خواهند گرفت ولی وقتی دست‌به‌کار شدند که سیدالشهدا (ع) و اصحاب بزرگوارش به شهادت رسیده بودند. اگر ما به‌موقع پاسخ گوی حملات فرهنگی و اعتقادی دشمنان اسلام و معاندان فرهنگ مهدوی نباشیم، دفاعی که بعد از تخریب ذهنی مردم نسبت به امام زمان (عج) صورت بگیرد از اهمیت چندانی برخوردار نبوده و تأثیر خاصی ندارد.
قائل نشدن مقام و جایگاه خویش در حین دفاع از حریم امامت
حضرت فاطمه زهرا (س) بانویی است که قرآن کریم و پیامبر اعظم (ص) متکفل مدح ایشان شده‌اند، لذا قلم بشر در حد و اندازه‌ای نیست که بتواند (کوثر قرآن) را توصیف کند، اما آن بانوی بی‌همتا در بحث دفاع از امامت هیچ منقبتی از مناقب والای خود را در نظر نگرفت و خود را تافته‌ای جدا بافته ندانست و میدان دفاع را خالی نکرد، بلکه بالعکس تمام آبرو عزت خویش را استفاده کرد تا از امام زمان خویش دفاع کند و این کار راهم به‌خوبی انجام داد و به هدف خویش رسید، اگرچه خناسان زمان با غصب خلافت و شهادت فاطمه کبرا (س) جهنمی بودن خود را با دست خود امضا کردند ولی نسل امروز بعد از چهارده قرن به‌خوبی تشخیص می‌دهد که زهرای شهیده (س) پیروز این میدان است. اگر می‌خواهیم فاطمی وار از حضرت مهدی (عج) دفاع کنیم نباید در قیدوبند جایگاه و مقام خود باشیم وگرنه هیچ‌وقت منتظر واقعی نخواهیم شد بلکه باید همانند حضرت صدیقه طاهره (علیهاالسلام) در مسیر دفاع از امامت حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تمام اعتبار خود را خرج زمینه‌سازی ظهور نماییم.
نهراسیدن از هجمه معاندان
از دیگر دلایل ماندگار شدن دفاع زهرای اطهر (س) از امامت این بود که آن حضرت از هجمه معاندان ترسی به دل راه نداد تا جایی که با بدن مجروح و لسانی پیامبرگونه از اصل امامت دفاع کرد. قطعاً امامان بعد از مولی‌الموحدین حضرت علی (ع)، امامت خود را مدیون دفاع جانانه‌ی حضرت فاطمه (س) هستند. امامت و در یک‌کلام دینی که از اقیانوس بی‌کران اهل‌بیت (ع) به ما رسیده محصول شهادت بانویی است که سوختن همه عالم در مقابل شکسته شدن پهلوی آن پاره تن پیامبر اسلام چیزی نیست. دین ما محصول بازوی مجروح صورت نیلی و طفل سقط شده حضرت أم ابیها (س) است که همه ما موظف به حفظ چنین دین گران‌سنگی هستیم و ما نیز همچون ائمه اطهار (ع) تمام اعتقادات خویش را مدیون آن بانویی هستیم که بین درودیوار به شهادت رسید تا اسلام زنده بماند، لذا ما نیز باید با شجاعتی فاطمی از حریم امامت در عصر غیبت کبرا دفاع نماییم و جان خود را کف دست گرفته و تقدیم حضرت ولی‌عصر (عج) برای فدا شدن در مسیر الهی ظهور نماییم، کما اینکه شهدای مدافع حرم که در دفاع از حریم و حرم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به مادر شیعه حضرت صدیقه کبرا (س) تأسی نموده‌اند مصادیق عینی و مشهود زمینه‌سازان ظهور هستند که بذل نفس و نفیس نموده‌اند تا مسیر نورانی ظهور را با خون خود شستشو داده و در عمل، دعای (الهم عجل لولیک الفرج) را نهادینه نمودند.
این چهار نکته، مهم‌ترین نکات از ابعاد دفاع ماندگار ماندگارترین بانوی هستی از حریم امامت است که منتظران ظهور حضرت بقیة‌الله الأعظم (عج) می‌توانند با الگوبرداری از این نکات اساسی در مسیر دفاع از تفکر مهدویت و ترویج انتظار امام قائم، قدم بردارند و مسیر را برای ظهور منتقم پهلوی شکسته‌ی گوهر خلقت، حلقه اتصال نبوت و امامت حضرت زهرای اطهر (سلام‌الله علیها) هموار نمایند و خود را جزء سربازان امام عصر (ع) و مشمولان دعای حضرتش بگردانند و البته نباید فراموش کرد که روز سوم جمادی‌الثانی برای عرض ارادت و تسلیت به حضرت حجت بن الحسن (روحی له الفدا) همه باید به نشانه عزا بیرون آمده و با عزاداری در دسته‌جات فاطمی، ثابت نماییم قلب مجروح و آکنده از غم ما را تنها فرج موفور السرور منتقم التیام می‌بخشد و ما حاضر هستیم برای ظهور امام مهربانی‌ها فاطمه وار از حریمش دفاع نماییم و به‌عنوان زمینه‌ساز ظهور ایفای نقش نموده و در این راه، گران‌بهاترین ثروت که جان هرکسی است را برای اتمام غیبت کبرا به ارزانی تقدیم حضرت ولی‌عصر (عج) نماییم.
امین بهرامی