به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت السلام والمسلمین علیزداه ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) با ضروری دانستن فراگیری احکام شرعی برای تمامی مکلفین، گفت: انسان مکلف است احکام شرعی مبتلابه را بیاموزد، زیرا بر اساس نظر تمامی مراجع تقلید هیچ عذری برای یاد نگرفتن احکام شرعی پذیرفته نیست.

وی در ادامه درباره حلول سال جدید گفت: امام جعفر صادق علیه السلام در این باره بیان می دارند: «إن یوم النیروز هو الیوم الذی أخذ الله فیه مواثیق العباد ، أن یعبدوه ولا یشرکوه به شیئا ، وأن یؤمنوا برسله وحججه، وأن یؤمنوا بالأئمه علیهم السلام»؛ به درستی که نوروز روزی است که خداوند از بندگان پیمان گرفت که او را عبادت کنند و بر او شریکی قرار ندهند، همچنین به رسل، حججش و به ائمه علیهم السلام ایمان آورند.

این سخنران افزود: در این باره مقام معظم رهبری بیان کرده اند: نوروز بهانه و وسیله برای ارتباط قلبی میان انسان و مبدا عظمت و عزت یعنی ذات مقدس خداست. انسان باید بتوان از لحظات عمر خود برای ارتباط با خدا و ولی اش بیشترین استفاده را ببرد.

وی در ادامه با اشاره به مزین شدن نوروز سال ۹۵ به سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، درباره ویژگی های این بانو گفت: یکی از ویژگی های حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جایگاه الگو بودن آن حضرت است؛ به این معنی که ما باید در تمامی ابعاد زندگیمان ایشان را الگویی کامل برای خود قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام درباره حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: بر اساس سخن این امام معصوم، ائمه اطهار علیهم  السلام حجت خدا بر مردم هستند و حضرت زهرا سلام الله علیها حجت خدا بر این بزرگواران است. امام زمان(ع) نیز در این باره می فرمایند: «و فِی ابْنَهَ رَسُول الله(ص) لی أُسْوَهُ حَسَنَهً»؛ دختر پیامبر خدا(ص) برای من الگوی نیکویی است؛ وقتی  این بانو الگوی ائمه اطهار علیهم السلام است، برای ما بهترین الگو می باشد.

وی حدیث کساء را از جمله ادله برای بیان جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها در خانواده برشمرد و خاطرنشان کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها در جایگاه فرزندی رسول خدا صلی الله علیه واله، همسری حضرت علی علیه السلام و مادری فرزندانشان اسوه ای حسنه هستند. این خانواده با محوریت ایشان ارتباط معنوی و عاشقانه زیادی باهم داشتند. این بانو علاوه بر نقش آفرینی در خانواده، انسانی عابد و پرهیزگار بودند و نماز و عباداتشان را در نهایت زیبایی انجام می دادند.

این سخنران نقش آفرینی حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه عاشورا را الگو برداری این بانو از مادرشان، حضرت زهرا سلام الله علیها دانست و گفت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها انسانی مجاهد، غیور، خستگی ناپذیر و زمان شناس بود و تربیت ایشان موجب نقش آفرینی بی بدیل حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه کربلا شد.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده افزود: حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در کنار رسول خدا در شعب ابی طالب و سختی های ایشان در زمان رسالت این پیامبر الهی، تببین دین بعداز رحلت رسول خدا، حمایت از حضرت علی علیه السلام در مورد غصب خلافت و حمایت و پرستاری ایشان از پدر و همسرشان در تمامی جنگ ها از جمله مجاهدت های این بانوی بزرگ اسلام می باشد.

وی با اشاره به روایاتی از رسول خدا(ص) درباره حضرت فاطمه سلام الله علیها گفت: رسول اکرم(ص) می فرماید: «یا فاطمه انّ اللَّه اصطفاک و طهّرک و اصطفاک علی نساء العالمین»؛ ای فاطمه به درستی که خداوند تو از میان تمامی زنان عالم برگزید و پاک کرد. جناب سلمان فارسی نیز در روایتی از نبی مکرم اسلام بیان داشته اند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: یَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَهَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الْجَنَّهِ مَعِی وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِی النَّارِ یَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَهَ یَنْفَعُ فِی مِائَهِ مَوْطِنٍ أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِیزَانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْمُحَاسَبَهُ»؛ رسول خدا گفت: ای سلمان هرکه دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت در کنار من خواهد بود، و هرکه او را دشمن بدارد در آتش جهنم خواهد بود. ای سلمان دوستی فاطمه در صد جایگاه به حال انسان سودمند است که راحت‌ترین آنها عبارت‌اند از: مرگ، قبر، میزان، سنجش، محشر، و پل صراط و محاسبه  اعمال.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده در پایان گفت: آنچه امروز بر عهده همه ماست، تلاش برای شناخت هرچه بیشتر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و نحوه ارتباط والگوی گیری ما این بانو است.

 

[su_audio url=”http://amfm.ir/wp-content/uploads/2016/04/95-01-16-alizadeh.mp3″ width=”80%”]

دانلود