به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم خدایی ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه حرم مطهر با اشاره به جایگاه و مقام ویژه مادران در عالم هستی، گفت: حق مادر به‌قدری بر فرزندان عظیم است که رسول خدا (ص)می‌فرمایند: «اگر در نماز مستحبی بودی و پدرت تو را صدا زد نماز خود را قطع مکن؛ اما اگر در نماز مستحبی بودی و مادرت تو را صدا زد نمازت را قطع کن و پاسخش را بده».

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله علیها افزود: امام رضا علیه‌السلام حق مادر را لازم‌ترین و واجب‌ترین حقوق دانسته و می‌فرمایند: «علت این تقدم حق مادر بر پدر در این است که مادر بیشترین محبت را نسبت به فرزند دارد و فرزند را به شیوه‌ای حمل می‌کند که هیچ‌کس دیگری حاضر به انجام این کار نیست و می‌فرمایند مادر بیشترین احسان را به فرزند دارد و با جسم و جان خود از فرزندش مراقبت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حضرت موسی علیه‌السلام روزی از خداوند خواستند که ایشان را نصیحت کند، خاطرنشان کرد: خداوند در اول مرتبه حضرت موسی علیه‌السلام را به پرستش خود سفارش کرد و در دومین مرتبه ایشان را به احسان به مادر سفارش کرد و خداوند در سومین مرتبه باز ایشان را به مادر و در مرتبه چهارم حضرت موسی علیه‌السلام را به احسان به پدر سفارش کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: از این حدیث برداشت می‌شود که حق احسان به مادر دوسوم و حق احسان به پدر یک‌سوم است.

خدایی با تأکید بر اینکه باید توجه داشت که مادری می‌تواند حق مادری را در فرزند خود به اتمام رسانده که سلامت فرزند خود را در تمام ابعاد اعم از مادی و معنوی تأمین کند، گفت: در مبحث مادی، مادر باید به‌شدت مراقب سلامت جسم و روح فرزند خود باشد زیرا یکی از حقوق فرزند بر پدر و مادر تأمین سلامت است.

وی افزود: مادر نمونه باید طبع غذاهای مختلف را بشناسد و از دادن غذاهای سرد و فست فودها به فرزند خود خودداری کند زیرا مصرف غذاهای سرد موجب ایجاد خستگی، ناتوانی جسمی، استرس و اضطراب در کودکان شده و موجب می‌شود که کودک به‌صورت معمول نتواند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: باید توجه داشت که در روایت‌ها بیان‌شده آماده کردن غذا با وضو و ذکر برای اعضای خانواده و پیچیدن بوی غذا در خانه اثرات تربیتی عمیقی بر فرزندان داشته و موجب آرامش و نشاط آنها می‌شود.(p1)