به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی امروز در برنامه سحرگهان حرم که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد در ادامه تبیین اصول بندگی به الگوی تعامل انسان با خود اشاره کرد و اظهار داشت: برای تبیین الگوی تعامل انسان با خودش لازم است به این نکته توجه شود که مطلقاً ما واژه‌ای به نام «اعتمادبه‌نفس» نداریم.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها بابیان این‌که عنوان «اعتمادبه‌نفس» خود معلول علتی مهم‌تر است، ابراز داشت: علت و هویت اصیل اعتمادبه‌نفس حقیقت توکل و اعتماد به ساحت ازلی خداوند متعال است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که هر کس به خداوند متعال اعتماد کند خداوند قلبش را همانند کوه استوار می‌سازد، گفت: مؤمن باید توجه داشته باشد که مشیت الهی به هر چیزی که تعلق بگیرد بدون هیچ تغییر به حقیقت خواهد رسید بر این اساس تجربه انقلابی ما نیز نشان می‌دهد باوجود دشمنی‌های زیاد دشمنان مشیت الهی بر حفظ و ماندن نظام جمهوری اسلامی است و این حقیقت نیز ثابت‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی تلاش را از لوازم ارتباط مؤمن با خود عنوان و اظهار کرد: تلاش در تهذیب نفس و امور بیرونی که مؤمن با آن مواجه است، زمینه رشد و تعالی اوست؛ بر این اساس که انسان تنبل همواره مبتلابه دردهایی مانند فراموشی، استرس و افسردگی خواهد شد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها ترس از خدا را از دیگر اصول ارتباطی بنده با خود دانست و گفت: صبر به معنای آمادگی مواجهه با سختی‌های دنیا نیز اصولی است که اگر بنده به آن تمسک جوید مسلماً زمینه رشد و ظهور استعدادهایش خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم صداقت و اخلاص را از اصول مدیریت فردی توصیف کرد و ابراز داشت: بنده همواره باید با فقرای جامعه خود در ارتباط باشد و این ارتباط می‌تواند زمینه ظهور استعدادهای او نیز باشد.(p2)