به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام اخوی شب گذشته در ویژه‌برنامه «سلام»که به‌ صورت زنده از رادیو معارف و آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها پخش می‌شود، با اشاره به نکات مهم در زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله علیها گفت: این زیارت‌نامه با سلام به حضرت آغاز می‌شود و در این زیارت‌نامه زائر با لسان حاضر در ابتدای به انبیای الهی و پس‌ از آن به حضرت معصومه سلام‌الله علیها سلام می‌دهد.

کارشناس رادیو معارف افزود: در آیات قرآن کریم بیان‌شده گه اگر می‌خواهید به خانه کسی وارد شوید در ابتدا اجازه بگیرد و بعد اگر صاحب‌خانه اذن ورود داد، واردشده و پس‌ از آن سلام کنید.

وی تصریح کرد: این آیات به این موضوع اشاره دارد که اذن گرفتن برای ورود به خانه موجب می‌شود که انسان با ناراحتی صاحب‌خانه مواجه نشده و با احترام از او اکرام شود.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در آیات قرآن کریم خانه انبیا و ائمه معصوم علیه‌السلام بیوت الله معرفی‌شده است، تصریح کرد: انسان برای ورود به خانه‌های مردم نیاز به اذن دارد، بنابراین بارگاه اهل‌بیت علیه‌السلام به دلیل جایگاه و شأن عظیمی که دارند، دارای آداب ورودی خاصی است که باید رعایت شود.

حجت‌الاسلام اخوی خاطرنشان کرد: در آیات قرآن کریم آداب ورود به این خانه‌ها توضیح داده‌شده و برای نمونه بیان‌شده است که مسلمانان حق ندارند بدون اذن به خانه رسول خدا واردشده و موجب آزار اهل خانه شوند و همچنین بیان‌شده در این خانه‌ها نباید کلام ناشایستی به زبان جاری‌شود و یا اهل خانه با صدای بلند مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

وی افزود: بر اساس تعالیم اسلامی اذن ورود و سلام از مهم‌ترین شاخصه‌های ورود به بارگاه اهل‌بیت علیه‌السلام است و باید توجه داشت که سلام دارای جایگاه برجسته‌ای است و در آیات قرآن کریم از سلام به نام خداوند تعبیر شده است و همچنین در اوصاف بهشتیان بیان‌شده که زیباترین حالت بهشتیان سلام است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مؤمن با سلام ضمن در نظر گرفتن جایگاه صاحب‌خانه و احترام به او برای خود و مخاطبش از خداوند طلب برکت می‌کند و توجه به این نکته ضروری است که سلام نکردن و تکبر و غرور زمینه‌ساز حذف برکت از زندگی انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام اخوی با اشاره به اینکه با سلام به حضرت معصومه سلام‌الله علیها در حقیقت از این بانو برای خود طلب شفاعت و مغفرت می‌کنیم، یادآور شد: امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند هرکس نتوانست مرا زیارت کند خواهرم را در قم زیارت کند و زیارت این بانو همانند من است که این حدیث رضوی نشان می‌دهد زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و سلام به ایشان تا چه اندازه می‌تواند در تعالی مقام معنوی انسان و نزدیک شدن به امام معصوم نقش داشته باشد.