به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن عرفان شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر به بررسی مؤلفه‌های کمال از منظر مبانی ثقلین پرداخت و اظهار داشت: درک حقیقت کمال نیازمند تأمل در واژه کمال است چراکه کمال با زینت و برتری‌جویی تفاوت عمیقی دارد.

کارشناس معارفی با اشاره به این‌که باید حقیقت کمال را در بیان اهل‌بیت علیه‌السلام پیدا کرد، عنوان داشت: از امام باقر علیه‌السلام کمال را چنین توصیف فرمودند: «االكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفقُّهُ فِي الدِّينِ و الصَّبرُ عَلَى النّائِبَةِ و تَقديرُ المَعيشَةِ ؛ همه كمال در شناخت عميق دين و شكيبايى در پيشامدهاى ناگوار و اندازه نگاه‌داشتن در زندگى است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین عرفان در ادامه به تبیین ابعاد مفهومی این روایت پرداخت و ابراز داشت: برای درک تفاوت معنای کمال با زینت دنیایی توجه به آیه ۲۰ سوره حدید لازم است که می‌فرماید«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ؛ بدانید که زندگی دنیا [یی که دارنده اش از ایمان و عمل تهی است،] فقط بازی و سرگرمی و آرایش و فخرفروشیتان به یکدیگر، و افزون خواهی در اموال و اولاد است، [چنین دنیایی] مانند بارانی است که محصول [سبز و خوش منظره اش] کشاورزان را به شگفتی آورد، سپس پژمرده شود و آن را زرد بینی، سپس ریز ریز و خاشاک شود!! [که برای دنیاپرستان بی ایمان] در آخرت عذاب سختی است و [برای مؤمنان که دنیای خود را در راه اطاعت حق و خدمت به خلق به کار گرفتند] از سوی خدا آمرزش و خشنودی است، و زندگی دنیا جز کالای فریبنده نیست.»

وی افزود: تفقه در دین به معنای پژوهش همگام با تامل دور از هرگونه تعصب است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها کمال را رشد اخلاقی و عقلی توصیف کرد و گفت: در تعابیری کمال مؤمن ستون ایمان و دین‌داری او توصیف‌شده است.

استاد حوزه علمیه قم تفقه در دین را زمینه بزرگ شدن نفس توصیف کرد و گفت: تفقه در دین باعث وسعت درک عقل و رشد اخلاق مؤمن خواهد شد.

حجت‌الاسلام عرفان صبر در برابر مصائب را از دیگر راه‌های دست‌یابی کمال دانست و گفت: مصائب در کنار تفقه در دین مؤمن را بزرگ و درک او را نسبت به حقایق تعمیق می‌بخشد.