به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی امشب در شبستان امام خمینی(ره) گفت: در آیات قبل از ۱۲۱ سوره بقره سخن از علمای یهود و مسیحیت است که به خاطر لجاجت و تعصباتی که داشتند به نبی گرامی اسلام ایمان نیاوردند و در آیه ۱۲۱ یک استثناء قائل شده است و قرآن می‌فرماید کسانیکه کتاب آسمانی خود را حقیقتاً مطالعه کرده بودند به دین اسلام و رسول خدا ایمان آورده و مسلمان شدند.
وی افزود: بر هر مسلمانی نیز واجب است که حق تلاوت قرآن کریم را به‌جا بیاورد و آن را ادا و به دستورات کتاب آسمانی عمل نماید تا به سعادت واقعی و کمال حقیقی برسد.
این سخنران خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایش امام صادق علیه‌السلام منظور از حق تلاوت قرآن این است که انسان قرآن را شمرده و با ترتیل قرائت نماید و به احکام قرآن اعم از نماز و روزه و خمس و زکات و جهاد و… عمل کند، به وعده‌های خوب الهی مثل بهشت امید داشته باشد، از عذاب‌های الهی خوف داشته باشد، از قصص قرآن عبرت بگیرد و از اوامر الهی اطاعت و به نواهی آن نیز عمل نماید.
عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی افزود: خداوند همانند پزشک و انسان‌ها بیمار هستند و قرآن هم همانند یک نسخه شفابخش بوده و شرط اصلی برای سعادت و کمال ادای حق تلاوت قرآن بر اساس فرمایش امام صادق علیه‌السلام است.
استاد حوزه علمیه یادآور شد: آیات ۱۲۲ و ۱۲۳ عیناً درآیات ۴۷ و ۴۸ همین سوره بقره تکرار شده و تکرار آیات مفید فایده است. در این آیات خطاب به بنی‌اسرائیل و یهودیان زمان نبی گرامی اسلام آمده است که به یاد بیاورید نعماتی که به شما دادیم و شمارا به دیگر انسان‌ها برتری دادیم و بترسید از روز قیامت که در آن روز هیچ یار و یاوری و شفیعی و… نخواهید داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: بر اساس این آیات در روز قیامت کسی جای دیگری نمی‌تواند باشد و قبول گناه دیگری کند، وثیقه و سندی پذیرفته نمی‌شود، شفاعتی موردقبول واقع نمی‌شود و کسی یاری کننده نیست.
وی افزود: ظاهر این آیات این است که همه‌چیز در روز قیامت بر عهده انسان است اما در مقابل آیاتی نیز هستند که در مقام شفاعت نازل‌شده و اشاره به شفاعت انبیاء الهی و پیامبران و ائمه معصومین و علماء اسلام و شهدا دارد؛ لذا این آیات که خطاب به بنی‌اسرائیل نازل‌شده است مربوط به مشرکین، منکرین خداوند و مقام شفاعت، مشرکین، ناصبی‌ها و… بوده و بر اساس روایات به اذن الهی ائمه معصومین می‌توانند شفیع محبین خود باشند.(p1)