به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام عباسی شامگاه امروز در محفل سخنرانی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد کانون خانواده را محوری‌ترین نهاد اجتماعی از منظر شرع مقدس توصیف کرد و اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم و مهم، تربیت دینی و اخلاقی فرزندان در فضای خانواده بوده و مشکلاتی که در اکثر خانواده‌ها وجود دارد به روابط کلامی و غیرکلامی والدین با همدیگر و پدر و مادرها با فرزندان و فرزندان نسبت به همدیگر برمی‌گردد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها بابیان این‌که در منابع دینی به‌اندازه کافی آموزه‌های شرعی و توصیه‌های اخلاقی برای تربیت صحیح فرزندان وجود دارد، ابراز داشت: کم شدن مطالعات دینی  باعث می‌شود این آموزه‌ها به کار گرفته نشود.

حجت‌الاسلام عباسی افزود: تمام فنّاوری‌های موجود در دنیا نمی‌توانند تربیت فرزند را به‌طور شایسته انجام دهند و این امر مهم فقط می‌تواند توسط والدین در یک فضای درست صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: تربیت فرزند صالح باعث می‌شود فرزندان هم به والدین خود خدمت کنند و هم جامعه از خدماتشان بهره‌مند شود؛ بر این مدار باید والدین وقت کافی برای تربیت فرزندان بگذارند و اگر توجهی به تهدیدات نکنند به اهداف تشکیل خانواده خسارت وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام عباسی با تأکید بر این‌که یک خانواده کارآمد و موفق باید کنترل رفتاری اعضای خانواده را به‌درستی انجام بدهد، اظهار داشت: در نظر گرفتن اهداف تک‌تک اعضای خانواده و درست انجام دادن آن‌ها و مسئولیت‌پذیری در کانون خانواده باید به نحو صحیح انجام شود.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در ادامه افزود: در فضای خانواده باید ایجاد کنترل نهادینه شود و همسران نسبت به همدیگر و نسبت به فرزندان خود توجه کافی داشته باشند و زمینه تربیت صحیح را فراهم نمایند.

وی افزود: کنترل نسبت به نظم، تقوا و خویشتن‌داری بسیار موردتوجه و توصیه دین اسلام بوده و باید خانواده‌ها نسبت به برقراری نظم توجه جدی داشته باشند چراکه نظم زمینه‌ساز تقوا در کانون خانواده است.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: شب‌بیداری‌های غیراصولی و بدون هدف، بی‌نظمی در بیدار شدن باید از سوی  خانواده کنترل شود؛ بر این مدار طبق فرموده آیات قرآن کریم والدین وظیفه‌دارند داشتن نظم در کانون خانواده را برقرار کنند و انجام تکالیف شرعی، تکالیف تحصیلی خوابیدن به‌موقع، بیدار شدن به‌موقع، تفریحات سالم را پیگیری نمایند.