به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام رفیعی شب گذشته در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره بقره در شبستان امام خمینی(ره) ضمن اشاره به دعای حضرت ابراهیم علیه السلام بعد از اتمام ساخت خانه خدا گفت: اسلام مراتبی دارد و حداقل آن شهادت زبانی و اقرار به اسلام آوردن است. این‌گونه اسلام مرتبه‌اش قبل از ایمان است و ارزش زیادی ندارد؛ امروزه در حال حاضر یک میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد و اسلام شناسنامه‌ای و زبانی هستند.

وی افزود: مرتبه اسلام زبانی قبل از ایمان است اما اگر کسی به آنچه اقرار کرده ایمان واقعی و قلبی داشته باشد و عمل نماید، مؤمن واقعی به‌حساب می‌آید و مرتبه‌اش بالاتر از مسلمان می‌شود.

رفیعی خاطرنشان کرد: مرتبه ای از اسلام هم بعد از مرحله ایمان است که به معنای تسلیم شدن می‌باشد یعنی تسلیم محض در برابر اوامر و نواهی الهی که حضرت ابراهیم علیه السلام در ادعیه خود بعد از اتمام خانه خدا، از خداوند درخواست اسلام بعد از ایمان را می‌کند و این اسلام بالاترین مرتبه است.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: خداوند هیچ تلاشی را بدون اجر و پاداش نمی‌گذارد و مضاعف عطا می‌کند اما فضل خداوند یک جنبه عمومی دارد که کاری به مؤمن یا کافر بودن مخلوق ندارد مثل آب‌وهوا و باران و… و یک جنبه خاص دارد که مخصوص مخلوقاتی است که دارای صفات ویژه‌ای هستند، لذا خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام در مقابل تلاش‌هایی که کرده  بود دو پاداش مهم در نظر گرفت و عطا نمود.

وی یادآور شد: پاداش حضرت ابراهیم علیه السلام در دنیا برگزیده شدن و منتخب خداوند واقع‌شدن و در آخرت هم قرار گرفتن در میان صالحین است. صالحان کسانی هستند که عمل صالح انجام می‌دهند، فقط به دنبال رضایت خداوند هستند، مخلصانه عمل می‌کنند و جزو چهار گروه برتر بهشتیان بوده و از مقام بالایی نزد خداوند برخوردار هستند.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: بعد از اتمام ساخت خانه، خداوند به حضرت ابراهیم امر نمود که تسلیم شود و علت این امر این بود که خداوند می‌خواست حضرت را امتحان نماید(ذبح فرزند، آتش نمرود و..) و بلافاصله حضرت ابراهیم بدون اینکه سؤال نماید در مقابل چه چیزی باید تسلیم شود اعلام نمود در مقابل فرمان خداوند تسلیم هستم.

حجت‌الاسلام رفیعی افزود: یکی از بالاترین ارزش‌ها در زندگی انسان‌ها رسیدن به مقام تسلیم در برابر اوامر و نواهی و امتحانات الهی است و پذیرش اوامر و نواهی به معنای واقعی تسلیم است.