به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ادامه سلسله نشست‌های تفسیری شب‌های پنجشنبه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با اشاره به آیه ۱۳۰ سوره بقره گفت: در این آیه سخن از سفاهت انسان‌هایی به میان آمده است که از حضرت ابراهیم روی‌گردان شدند و این سفاهت به معنای سفاهت فقهی نیست بلکه منظور به‌نوعی بی‌خردی، حماقت، بی‌عقلی و نافهمی افرادی است که دست از حضرت ابراهیم برداشته و به سراغ بت‌پرستی رفته‌اند چراکه بر اساس فحوای این آیه حضرت ابراهیم هم از برگزیدگان و هم از صالحان هستند.

وی افزود: اگر کسی خداوند و انبیاء الهی را رها نماید و به سراغ بت‌پرستی و خرافه گرایی برود در حقیقت کار سفیهانه انجام داده و افرادی که از حضرت ابراهیم دوری کردند سفیه بودند و باعقل و خرد روش صحیح را انتخاب نکردند.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: معترضان به تغییر قبله نیز در آیات قرآن سفیه نام‌گرفته‌اند و این بدین معناست که انسان‌های سفیه به‌نوعی بهانه‌جو، بی‌خرد، سبک‌سر و نافهم هستند حتی اگر تحصیلات عالی، مسئولیت و مقام هم داشته باشند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: بر اساس روایات سفاهت یک خلق زشت است و انسان‌های سفیه پایین‌دستان خود را تحقیر و تمسخر و با بالادستان با چاپلوسی و تملق برخورد می‌کنند و تمسخر و چاپلوسی در حقیقت از نشانه‌های انسان‌های سفیه در جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: بر اساس آیات قرآن کریم، هر کس مبانی دینی را به سخره بگیرد سفیه بوده و تبعیت از انسان‌های پست و بی‌دین، نشانه کم‌خردی و به‌نوعی سفاهت است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه گفت: انسان‌های سفیه از دشمن هراس دارند و خودباخته بوده و بی‌هویتی در آن‌ها ملموس است و نقطه مقابل سفاهت، عقل و خرد است و بیش از هزار کلمه در قرآن کریم درباره فهم، بصیرت، علم، آگاهی، عقل و خرد آمده است.

وی در پایان تأکید کرد: بر اساس فرموده امام صادق علیه‌السلام نشانه‌های انسان‌های عاقل و باخرد در بردباری هنگام غضب، صبر در مواقع مصائب و مشکلات، اعتدال و میانه‌روی در امور، تقوای الهی در حالات مختلف، عدم مجادله و ستیز با مردم و شکر بر نعمات الهی مشخص می‌شود و اگر کسی نتواند این امور را رعایت نماید به‌نوعی دارای سفاهت است.