به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام پهلوان‌زاده شامگاه پنجشنبه در شبستان امام خمینی(ره) گفت: آگاهی داشتن با باور داشتن تفاوت عمیقی دارد. انسان‌ها بیشتر به دنبال آگاهی، سواد و مدارک تحصیلی هستند درحالی‌که نیاز انسان به باور از نیازش به آگاهی بیشتر است؛ آگاهی در حقیقت مقدمه‌ای برای باور داشتن است.

وی افزود: فهم دستورات انبیای الهی و حضرات معصومین اگر به‌اندازه آگاهی باشد هیچ دردی را از انسان دوا نمی‌کند، بلکه باید به دستورات و اوامر و نواهی باور داشته باشیم تا بتوانیم در مسیر کمال و عبودیت قدم بگذاریم.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: امتثال اوامر الهی و انجام فرائض و اجتناب از نواهی و ترک محرمات، مجالست و حشرونشر با محبان اهل‌بیت(ع)، شرکت در مراسمات عزاداری و اشک بر مصائب اهل‌بیت(ع) برای انسان باور به دنبال دارد و می‌تواند باطن انسان را متحول نماید.

حجت‌الاسلام پهلوان‌زاده تأکید کرد: داشتن آگاهی از مسائل فقط مقدمه است و باور داشتن می‌تواند زندگی انسان را دچار تحول و تغییر نماید. بسیاری از انسان‌ها همه‌چیز را می‌دانند و نسبت به همه مسائل آگاهی دارند اما در عمل به آن‌ها به خاطر نداشتن باور، دچار سستی و کاهلی می‌شوند.

وی یادآور شد: باور انسان به معاد، قبر و قیامت، سؤال و جواب نکیر و منکر، تنهایی قبر، حساب‌وکتاب دقیق اعمال، آتش جهنم، عذاب‌های الهی و… می‌تواند بزرگ‌ترین مانع در مقابل ارتکاب معاصی باشد.

سخنران حرم مطهر در ادامه گفت: اختلاس گران، حیف‌ومیل کنندگان بیت‌المال، احتکار کنندگان و…به خاطر عدم باور داشتن به قبر و قیامت، تنهایی قبر، عذاب الهی و معاد دست به چنین اقداماتی می‌زنند و اگر باور داشتند که چه عذابی در جهنم برایشان مهیا شده است هرگز به بیت‌المال دست‌درازی نمی‌کردند.

حجت‌الاسلام پهلوان‌زاده تأکید کرد: باور انسان به سفر ابدی و دائمی و قبض روح و مرگ و حساب‌وکتاب در قیامت، محتوای زندگی را دچار تحول اساسی می‌کند و انسان را به صراط مستقیم رهنمون می‌سازد.