به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی صبح امروز در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه که در سالن محراب انجام شد، طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) اظهار کرد: اگر به فعالیت‌هایی که اماکن مذهبی خاص انجام می‌دهند نگاهی متفاوت داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که این فعالیت‌ها برای دیگر بقاع متبرکه نیز مناسب است.
وی با بیان اینکه وقف برای اهل‌بیت(ع) موجب خیر و برکت مال می‌شود، اضافه کرد: بومی‌سازی در حوزه وقف موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ رویکردهای روانشاسانه برای بررسی علل تمایل مردم گذشته به وقف باید دنبال شود تا همچنان بتوانیم از این علل به‌عنوان مشوق وقف‌های جدید استفاده کنیم.
تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با تاکید بر اینکه وقف بر اساس آموزه‌های دینی یک عبادت است، گفت: وقف از ابتکارهای شرع مقدس اسلام نیست در ادیان دیگر نیز با تعابیر متفاوت وجود دارد و از آن استفاده می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: مردم با نگاه عبادی و اعتقادات دینی خود در عرصه وقف حضور می‌یابد به همین علت این نگاه باید در عملکرد مدیران در دو بعد قاطعیت و لطافت تاثیرگذار باشد؛ در حوزه قاطعیت به این معنا که اگر فردی موقوفه‌ای را وقف کرد و شخصی مانع اجرای وقف شد مسئول باید از نیت واقف حراست کند.
آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه دولت نیز در گرفتن مالیات بر اساس قوانین با قاطعیت اقدام می‌کند، ادامه داد: حفظ و گسترش موقوفات نیازمند قاطعیت و لطافت است و در این راستا باید به مشوق‌ها نیز توجه لازم را داشته باشیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم با بیان اینکه پیگیری منویات مقام معظم رهبری در حوزه وقف موجب تحقق اهداف این حوزه می‌شود، یادآور شد: ارائه آمارها و کارهایی که در قالب وقف دنبال شده است می‌تواند بازتاب قابل توجهی داشته و موجب گسترش فرهنگ وقف شود به همین علت اطلاع‌رسانی و تبلیغ دستاوردهای فعلی باید به صورت گسترده‌تر مورد توجه قرار گیرد و در کنار آن‌ها نیز به فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای آینده نیز اشاره شود تا مطالبه‌گری مورد نظر نیز تحقق یابد.