به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم سلطانی پور امروز در محفل مهدوی که در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به معنا و مفهوم معرفت، به ابعاد مهم معرفت از نگاه اسلام پرداخت و اظهار داشت: کسب علم و معرفت و خروج از ظلمت جهل، وظیفه منتظران واقعی امام زمان(عج) است.
کارشناس معارفی حرم مطهر تصریح کرد: پس از کسب معرفت به ساحت امام زمان (عج) و ورود به حریم ولایت اهل‌بیت علیه‌السلام، توفیق انتظار و منتظر بودن از مهم‌ترین مواهبی است که نصیب منتظران و مؤمنان عصر ظهور می‌شود.
وی افزود: امام زمان(عج) در دعای فرج به معنا و مفهوم توفیق اشاره دارند که باید دقت کرد، توفیق به معنای موافقت کارهای انسان با فرمان خداوند، مطابقت و هماهنگی با هدف و آسانی کارها است.
سلطانی پور طلب و درخواست از خداوند، سلامتی روح و جسم، محیط سالم، غذای پاک، هم‌نشین شایسته، توکل بر خدا، صبر و حوصله، رابطه با خالق، رحم و مهربانی، صلوات بر محمد وال محمد، یاد اهل‌بیت و حمد و شکرگزاری خداوند را از توفیقات مهم در زندگی انسان دانست و گفت: توفیق انتظار امام زمان(عج) با ارزش‌ترین موهبت الهی برای مؤمنان است.
سلطانی پور با اشاره به نکاتی از دعای فرج امام زمان (عج) خاطر نشان کرد: آیت‌الله جوادی املی در تبیین هفت فراز اول این دعا به وظایف شخصی منتظران اشاره دارند و بیان می‌کنند هر منتظری باید اهل پیوند با خداوند باشد و ضمن درخواست روزی باید برای استقرار صفات ( توفیق اطاعت از خداوند، رسول خدا و ائمه معصوم علیه‌السلام، دوری از گناه و معصیت، اخلاص و صداقت در نیت و عمل، شناخت و تشخیص آنچه حرمتش لازم و ضروری است) تلاش کند.
کارشناس معارفی حرم مطهر افزود: ترک معاصی امکان‌پذیر نیست، مگر با شناخت محرمات و محرماتی که کسب معرفت نسبت به آن‌ها ضروری و لازم است، شامل احترام گذاشتن به خدا و رسول خدا(ص)، احترام گذاشتن به اهل‌بیت علیه‌السلام، احترام گذاشتن به قرآن و مؤمن می‌شود.
سلطانی پور با اشاره به فرازی از دعای فرج خاطر نشان کرد: در فراز «وَ اسْدُدْ أَسْمَاعَنَا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغِيبَةِ» بیان شده که «خداوندا گوش‌هایمان را از شنيدن بيهوده و غيبت ببند».
وی ادامه داد: لغو در اصطلاح قرآنی عمل یا کلامی بیهوده و باطل است که موجب غفلت انسان از یاد و ذکر خداوند می‌شود، بر این اساس باید توجه داشت، منتظران واقعی امام زمان (عج) باید ذهن و گوش خود را از سخنان بیهوده پاک گردانند تا کلام ولی خدا در روح و جان آن‌ها مؤثر واقع شود.
کارشناس معارفی حرم مطهر خاطر نشان کرد: در دعای فرج امام زمان (عج) به توفیقات دیگری مانند افزایش علم و زهد علما، اثرگذاری نصیحت و پند در پندشنوندگان، شفای بیماران، آمرزش اهل قبور، توبه پذیری جوانان، حیا و عفت زنان، گشاده‌دستی ثروتمندان، شکیبایی تنگ‌دستان، نصرت رزمندگان اسلام، آزادی اسرای مسلمان، دلسوزی حاکمان، انصاف و دادگستری حاکمان و برکت رزق مادی و معنوی حجاج اشاره‌ شده است.
سلطانی پور یادآور شد: این توفیقات برای مؤمن سبب آرامش و گشایش است و آنچه جامع زندگی مؤمنان است در این دعای امام زمان (عج) برای امت و اهل زمین از درگاه خداوند مسئلت شده که این موضوع بیانگر این مطلب است که امام زمان (عج) هیچ‌گاه از احوال شیعیان و محبان خود غافل نیستند.