به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال رضوی‌مهر در گفت‌وگویی با اشاره به روایتی از امام جواد علیه‌السلام به بیان ویژگی‌های انسان مؤمن پرداخت و ابراز کرد: هر چه در وجود امام غوطه ور بشویم و از دریای بیکران علم اولیاء الهی بهره ببریم لذت و سعادت دائمی را برای ما رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه امام جواد علیه‌السلام در روایتی سه ویژگی مؤمن را بیان کرده‌اند، گفت: اولین ویژگی مؤمن توفیق الهی است؛ به این معنی که انسان مؤمن توفیق نماز شب خواندن، حفظ حریم خانواده و احترام به پدر و مادر را پیدا می‌کند؛ برترین توفیق الهی برای انسان درک نماز اول وقت است.

استاد حوزه علمیه قم اینکه انسان صدای فقیری را بشنود و نسبت به آن پاسخگو باشد را توفیق الهی دانست و افزود: این توفیق الهی است که انسان در زندگی خود با قرآن حشر و نشر داشته باشد و بتواند از آیات الهی بهره ببرد؛ بنابراین توفیق یک مفهوم کلی است که هر چیزی که مورد پسند خداوند است تحت این مفهوم قرار می‌گیرد.

وی ویژگی دوم مؤمن را خلوت کردن با خود و نصیحت خود عنوان کرد و گفت: مؤمن اعمال خود را در ترازوی انصاف قرار می‌دهد و نقاط قوت خود را می‌شناسد و روی آنها تأکید می‌کند؛ این ویژگی به انسان ثبات قدم می‌دهد بنابراین انسان باید در درون خود یک واعظ داشته باشد که او را موعظه کند و وقتی عقل و خرد انسان به توصیه‌های انبیاء و اولیاء متصل باشد انسان را به سعادت می‌رساند.

رضوی‌مهر افزود: ویژگی سوم انسان مؤمن این است که از کسی که او را نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، می‌پذیرد و نصیحت پذیر است و در مقابل اساتید اخلاق و انسان‌های کامل زانو می‌زند و به توصیه‌های آنها عمل می‌کند.