به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم همتی پیش از ظهر امروز در رواق حصرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر با اشاره به نقش بازی در رشد شخصیتی کودکان اظهار داشت: بازی یک نیاز اساسی برای کودکان زیر ۷ سال است.
وی افزود: بازی برای کودکان پیش تمرینی برای زندگی آن‌ها در دوران بزرگ‌سالی است؛ چراکه کودکان در قالب بازی فراز و نشیب‌های زندگی آینده را درک کرده و احساسات خود را بروز می‌دهند.
کارشناس معارفی حرم مطهر با تأکید بر اینکه کودکان حتی با بازی کردن آموزش می‌بینند و تجربه کسب می‌کنند، تصریح کرد: کودکان با بازی کردن انرژی درون خود را تخلیه کرده و به آرامش می‌رسند.
همتی ادامه داد: همان‌طور که ماهی برای ادامه حیاتش به آب نیاز دارد و اگر آب را از ماهی بگیریم یعنی حیاتش را از او گرفته‌ایم، بازی برای کودک نیز به‌مانند آب برای ماهی است.
وی افزود: اگر در هفت سال اول زندگی از کودک اطاعت شود به همان میزان کودک در هفت سال دوم مطیع و فرمان پذیر خواهد بود.
کارشناس معارفی حرم مطهر خاطرنشان کرد: والدینd که به خاطر سختگیری‌های غیرمنطقی، فرزندانشان را از بازی کردن در کوچه محروم می‌کنند. باید بدانند کوچه محیطی است که فرزندان در آن قرار دارند و بازی در محیطی که کودک در آن قرار دارد، زمینه رشد و تعالی او را فراهم خواهد کرد.
استاد حوزه علمیه خواهران افزود: البته توجه به این نکته ضروری است که والدین باید محیط‌های سالمی را برای زندگی و انتخاب خانه مدنظر قرار داده و در محله‌های مذهبی ساکن شوند.
همتی با اشاره به سیره تربیتی معصومین علیه‌السلام، ازجمله حصرت فاطمه سلام‌الله علیها تصریح کرد: حضرت فاطمه سلام‌الله علیها به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام اجازه می‌دادند که در کوچه با کودکان هم سن خود بازی کنند.
وی اظهار داشت: امام حسن و امام حسین علیهماالسلام هرگز با فرزندان دیگر اعراب قابل‌مقایسه نبودند؛ اما حضرت فاطمه سلام‌الله علیها، به فرزندانشان اجازه می‌دانند که با کودکان درون کوچه همبازی شوند.
کارشناس معارفی حرم مطهر بهترین نوع بازی برای کودکان را بازی در طبیعت و بازی با گِل رُس دانست، خاطرنشان کرد: گل رس به خاطر انعطاف‌پذیری و چسبندگی که دارد به اشکال مختلف تبدیل‌شده و همین ویژگی گل رس موجب رشد خلاقیت در کودکان می‌شود.همچنین این وسیله بازی بسیار کم‌هزینه بوده و در طبیعت به مقدار زیاد یافت می‌شود.
همتی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص)گفت: ایجاد فضای لازم برای بازی فرزندان، یکی از حقوق فرزندان بر والدین است.
کارشناس معارفی حرم مطهر یادآور شد: بازی برای کودکان تا سن هفت سالکی، زمینه تربیت کودکی متعادل، مثبت و مذهبی را فراهم کرده و در فرایند رشد اخلاقی و اجتماعی و دینی کودک نقشی بسیار مهم و تأثیرگذار دارد.