به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌ رفیعی عصر امروز در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر با اشاره به نکات تفسیری سوره انبیاء اظهار داشت: هم‌نشینی با انبیای الهی حداقل ثواب قرائت و تلاوت سوره انبیاء است.
عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی افزود: سوره انبیاء با پرسش از معاد آغاز شده و این آیه خطاب به انسان‌ها از نزدیکی حساب سخن به میان می‌آورد.
وی تصریح کرد: دیدگاه مفسران در باب واژه «اقترب» به دو صورت است، عده‌ای معتقد هستند که این واژه به معنای نزدیک شدن مرگ بوده و عده‌ای دیگر نزدیک بودن قیامت را مراد این آیه می‌دانند.
حجت‌الاسلام‌ رفیعی با بیان اینکه در روایت‌ها بیان شده که هر چیز حتمی قطعاً نزدیک است، گفت: نزدیک بودن مرگ و قیامت به انسان قطعی است؛ اما آنچه در ادامه آیه به آن اشاره شده این است که با وجود نزدیکی مرگ و قیامت، انسان‌ها نسبت به آن در غفلت به سر می‌برند.
وی با تأکید بر این‌که انسان در مسیر زندگی خود ۶ منزل را پشت سر می‌گذارد، اظهار داشت: انسان منزل صلب پدر، رحم مادر و این عالم خاکی را پشت سر گذاشته و سه منزل دیگر یعنی منزل قبر، برزخ و قیامت به او نزدیک است.
عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی ادامه داد: نخستین آیه سوره انبیاء چهار صفت منفی یعنی غفلت بی‌توجهی، اعراض و لهو و لعب را برای انسان برمی‌شمارد.
حجت‌الاسلام‌ رفیعی با بیان اینکه غفلت بدترین بیماری بوده و ریشه سایر صفت‌های منفی انسان است، تصریح کرد: غفلت با فراموشی و جهل متفاوت است؛ زیرا در فراموشی و جهل فرد بی خبر است، اما در غفلت با وجود آگاه بودن، فرد بی‌توجه و بی‌دقت است.
وی افزود: امور مختلفی موجب غفلت انسان می‌شود که زندگی و مشغول بودن به اولاد و مال می‌تواند از این جمله باشد.
استاد حوزه علمیه قم با استناد به مناجات شعبانیه، هدر دادن استعداد را یکی دیگر از معانی غفلت دانست و گفت: خداوند در آیات قرآن کریم از گوش، چشم و قلب به عنوان نعمت و توانمندی یاد می‌کند؛ اما عده‌ای این نعمت‌ها را بیهوده اتلاف کرده و با آن مرتکب به گناه می‌شوند.
حجت‌الاسلام‌ رفیعی افزود: در مناجات شعبانیه امام معصوم به خداوند بیان می‌دارند که «الهی این غفلت است که استعداد ملاقات و لقاء تو از من گرفته است».
وی تصریح کرد: در جامعه‌ای که غفلت زیاد شود در آن جامعه ربا، گران‌فروشی، مرگ ناگهانی و حوادث بر زندگی مردم غلبه می‌کند که با نماز اول وقت، نوشتن وصیت‌نامه و مراقبه و دائم الوضو بودن می‌توان با این غفلت به مقابله برخاست.
عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه نماز شوینده و پاک‌کننده گناهان است، یادآور شد: غفلت بدترین مرض است؛ ولی همین غفلت را با اقامه نماز اول وقت می‌توان درمان کرد.