به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام حسینی قمی بعد از نماز عشاء در شبستان امام خمینی(ره) طی سخنانی اظهار داشت: قبل از بعثت رسول خدا مردم با فضای زندگی سلاطین و پادشاهان مأنوس بودند لذا زمانی که حضرت به رسالت مبعوث شدند کسانی که حضرت را به‌درستی نمی‌شناختند و با آموزه‌های دینی آشنا نبودند اگر از اصحاب و اطرافیان رسول خدا سؤالی می‌شد آن‌ها حضرت را با سه جمله کلیدی و محوری معرفی می‌نمودند.

وی افزود: اصحاب حضرت را با سه جمله مهم مبنی بر اینکه رسول خدا پیامبری است که با مفاسد اقتصادی اعم از ربا، رشوه، کم‌فروشی، غش در معامله و… مبارزه می‌کند و رسول خدا کسی است که فضائل اخلاقی اعم از احترام به والدین، صله‌رحم و… را تکریم می‌کند و رسول خدا کسی است که با ظلم و ظالم مبارزه می‌کند.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: رسول خدا قبل از اینکه به رسالت مبعوث شوند عضو پیمان «حلف الفضول» بودند و با جوانمردان پیمان بسته بودن نگذارند به بازرگانان و تجار ظلمی شود و حضرت به مظلومین کمک می‌کردند و با اشرار مبارزه می‌کردند.

حسینی قمی یادآور شد: بنا بر حکمت ۴۶۸ نهج‌البلاغه ظالمین تنها نمرود، فرعون و یزید و شمر نیستند بلکه عده‌ای ممکن است در محیط خانواده، به اهل‌وعیال و فرزندان خود ظلم کنند وعده‌ای نیز به کارمندان زیردست و… لذا ظلم و ظالم و ظلمات یک ریشه‌دارند و در تاریکی مطلق به سر می‌برند.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: حضرت علی علیه‌السلام در خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه ظلم را به سه قسمت اساسی تقسیم می‌کند و می‌فرماید ظلمی که خدا رها نمی‌کند، ظلمی که خدا می‌بخشد و ظلمی که خداوند آن را مورد غفران خود قرار نمی‌دهد.

وی افزود: ظلم انسان در حق خودش مصداق حق‌الله است و دربرگیرنده ترک واجبات و انجام محرمات بوده و با توبه قابل جبران است و خداوند ارحم‌الراحمین بوده و آن را می‌بخشد اما شرک به خداوند ظلمی است که خداوند آن را نمی‌بخشد و ظلمی که خداوند آن را به‌هیچ‌وجه رها نمی‌کند ظلم انسان‌ها به همنوعان خود است که عذاب و قصاص آن بسیار شدید است.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: مجازات حق‌الناس و ظلم انسان به دیگران تازیانه و عذاب دنیوی نیست و این‌گونه عذاب‌ها در مقابل عذاب آخرت حقیر هستند لذا بر اساس روایات آتش اهل دوزخ به‌قدری سنگین و شدید است که اگر انسان دوزخی را به تنور آتش دنیا منتقل کنند برایش تنور آتش همانند محل استراحت خواهد بود.

وی افزود: خداوند ارحم‌الراحمین است و حق‌الله را در صورت توبه می‌بخشد اما انسان‌ها در قیامت ارحم‌الراحمین نیستند و از حقوق خود گذشت نخواهند کرد و اگر ظلمی به آن‌ها شده باشد با شدت آن را خواهند گرفت.

حسینی قمی در ادامه گفت: بنا بر فرمایش امام علی علیه‌السلام انسان باید به‌گونه‌ای از این دنیا برود که از مال مردم، آبروی مردم و خون مردم چیزی بر عهده‌اش نباشد و مدیون احدی نباشد.

وی تأکید کرد: در اسلام بر خون، مال و آبروی مردم بسیار توصیه و تذکر داده‌شده است لذا نبی گرامی اسلام زمانی که می‌خواستند بر میتی اقامه صلاه کنند از دیون شخص سؤال می‌کردند و اگر میت دیونی بر عهده داشت و ارثی هم مبنی بر پرداخت دیون نداشت، اقامه صلاه نمی‌کردند و نماز را بر عهده شخص دیگری می‌گذاشتند تا برای مردم اهمیت حق‌الناس مشخص و روشن شود.