به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم عصر امروز در محفل ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به آیات ۵تا ۸ سوره انسان اظهار داشت: این آیات ماجرای بیماری امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را بازگو می‌کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: روزی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام به شدت بیمار شدند که جمعی از صحابه برای عیادت این دو امام بزرگوار به خانه امیرالمؤمنین علیه‌السلام رفتند. با دیدن وضعیت امام حسن و امام حسین علیهماالسلام صحابه به امام علی علیه‌السلام توصیه کردند که برای شفای فرزندان خود نذر کرده و سه روز را روزه بگیرند.
حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم خاطر نشان کرد: با شفای امام حسن و امام حسین علیهماالسلام اعضای خانواده امیرالمؤمنین به نذر خود عمل کرده و سه روز را روزه گرفتند.
وی افزود: امام علی علیه‌السلام برای تدارک افطار مقداری جو تهیه کردند و حضرت زهرا سلام‌الله علیها با این جو آرد تهیه کرده و نان پختند. در روز اول به هنگام افطار فقیری درب خانه اهل بیت علیه‌السلام را کوبید و درخواست کمک کرد که این خانواده نان خود را به فقیر داده و با آب افطار کردند.
حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم اظهار داشت: در روز دوم نیز به هنگام افطار یتیم درب خانه را کوبید و از ایشان تقاضای کمک کرد که مجدد افطار خود را به او دادند. در روز سوم نیز اسیری نزد آنها آمد و طلب غذا کرد و امیرالمؤمنین افطار خود و خانواده اش را به او دادند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: روز بعد امام علی علیه‌السلام در حالی که دست امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را در دست داشتند به منزل پیامبر رفتند که ایشان متوجه شدند که امام حسن و امام حسین علیهماالسلام از شدت گرسنگی به خود می‌لرزند که این صحنه حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله را به شدت متأثر کرد.
حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم ادامه داد: پس از این ماجرا حضرت رسول اکرم(ص) به منزل حضرت زهرا سلام‌الله علیها رفتند و ایشان را در حالی در محراب عبادت مشاهده کردند که از شدت گرسنگی چشمانشان گود شده بود.
وی خاطر نشان کرد: در همین هنگام جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و آیات سوره انسان را در شأن اهل بیت علیهم السلام برای ایشان تلاوت کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این فضل و بخشش اهل بیت علیه‌السلام تنها برای رضایت خداوند بود و از روی اخلاص این عمل را انجام دادند، گفت: آیات سوره انسان جایگاه و علم معرفت اهل بیت علیهم السلام را نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: در آیات قرآن کریم بیان شده که روزی چشمه علم و معرفت اهل بیت علیهم السلام جهانی شده و به خانه تمامی انبیاء و تمامی امت‌ها سرازیر خواهد شد و تمامی امت‌ها از آن سیراب خواهد شد.