به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم سلطانی پور پیش از ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر با اشاره به جایگاه تقوا در قرآن کریم و بیان آثار دنیوی و اخروی صفت تقوا در زندگی مؤمنان اظهار داشت: تقوا اصطلاحی اخلاقی به معنای خویشتن‌داری در اطاعت از دستورات الهی و دوری از گناهان است.    

  کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت افزود: قرآن کریم تقوا را شرط نجات از آتش جهنم و قبولی اعمال می‌داند.

وی تصریح کرد: از منظر قرآن کریم، تنها اعمال متقیان پذیرفته می‌شود و به اعمالی که بنیان آن‌ها بر اساس تقوا نباشد در روز قیامت اعتنا نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: در آیه ۲۷ سوره مائده خداوند می‌فرماید«قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» یعنی ملاک ارزش انسان‌ها نزد خداوند به تقوای آن‌ها است و جز تقوا در پیشگاه خداوند از انسان‌ها عمل دیگری پذیرفته نمی‌شود.

سلطانی پور با تأکید بر اینکه تقوا معیار کرامت انسانی است، گفت: خداوند در سوره آل‌عمران  به مؤمنان می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید چنان تقوا پیشه کنید که شایسته تقوای الهی است و به دینی به جز اسلام نمی‌روید.

وی افزود: همچنین خداوند در سوره تغابن به مؤمنان امر کرده تا جایی که می‌توانند تقواپیشه کنند؛ زیرا تقوا مهم‌ترین وسیله در سیر و سلوک معنوی و تقرب به خداوند متعال است.

استاد اعتقادی حرم مطهر در ادامه به آثار دنیوی و اخروی تقوا اشاره کرد، افزود: از مهم‌ترین آثار دنیوی تقوا می‌توان  به هدایت یابی، نجات از عذاب الهی، بصیرت در برابر وسوسه‌های شیطان، اجتناب از گناه، کسب قوه تشخیص و تمیز حق از باطل، باز شدن گره مشکلات زندگی و کسب روزی از جایی که گمانش نمی‌رود و آسان شدن امور در زندگی دنیوی اشاره کرد.                      

وی بخشیده شدن گناهان، امان یافتن از آتش دوزخ و رهایی از خوف را از آثار تقوا در حیات اخروی دانست.

سلطانی‌پور با تأکید بر اوصاف متقین در قرآن کریم تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «متقین کسانی هستند که دارای چنین ویژگی‌هایی هستند به غیب ایمان دارند، از اقامه کنندگان نماز هستند، از آنچه به آنان روزی داده می‌شود انفاق می‌کنند، بر آنچه بر پیامبر صلی‌الله علیه و آله و انبیاء پیش از ایشان نازل شده ایمان دارند و اهل یقین به آخرت هستند.