به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌ محمدرضا آشتیانی شامگاه امروز در همایش «نهضت حسینی، مطالبه گری و مسئولیت اجتماعی» که با حضور آیت الله سعیدی در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به این‌که امربه‌معروف و نهی از منکر محورترین رسالت قیام عاشور است، اظهار داشت: امام حسین در حدیث مشهوری که از ایشان نقل‌شده است فرمودند «إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسيرَ بِسيرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبيطالِب»*من از روى خودخواهی و خوش‌گذرانی و يا براى فساد و ستمگرى قيام نكردم، من فقط براى اصلاح در امّت جدم از وطن خارج شدم.
دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به این‌که فتنه سقیفه آن‌قدر در قلوب مردم و معانی دینی پیش رفت که جایگاه خلافت را از حدود ولایت و امامت بالاتر بردند، گفت: در حقیقت فتنه تحریف معانی در چنین حدودی بود که خلیفه‌های ساختگی قدرت پیدا کردند که علیه امام اقدام رسمی و حکومتی داشته باشند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین آشتیانی بابیان این‌که ائمه جماعات، مبلغان و ائمه جمعه در ترویج فرهنگ عاشورایی امربه‌معروف و نهی از منکر مسئول هستند، ابراز داشت: اسلام در عصر غیبت با دو بال مکتب حسینی و انتظار زنده و پویا است؛ بنابراین باید از این حدود مراقبت کرد.
دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم مطالبه گری مردم از مسئولان را یک ضرورت حیاتی توصیف کرد و گفت: اگر فرهنگ مطالبه گری مردم از مسئولان احیا می‌شد تهران تجربه تشییع و دفن یک گربه با مجالس و آداب جاهلی آن‌چنانی را تجربه نمی‌کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین آشتیانی اطلاعت از امام را یک ضرورت ایمانی دانست و گفت: اگر امت از رهبری معظم انقلاب و ولایت مطلقه فقیه اطلاعت کنند مسلماً مشکلی ایجاد نخواهد شد.
وی در پایان از دولت در مورد پرداخت نکردن بودجه امور فرهنگی انتقاد کرد و گفت: امروز در مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر دولت هیچ اهتمامی نداشته و ندارد.