به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام نظری‌منفرد در شام شهادت امام سجاد علیه‌السلام در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به ادعیه صحیفه سجادیه طی سخنانی اظهار کرد: زندگی این امام مظلوم سرتاسر نور و محتوای ادعیه صحیفه سجادیه نشان از رابطه تنگاتنگ امام سجاد علیه‌السلام با خداوند است.

وی افزود: امام سجاد علیه‌السلام در روایتی به انسان‌ها هشدار می‌دهد که انسان روزی از این دنیا خواهد رفت و باید پاسخگوی تمامی اعمال، کردار و رفتارش باشد و همچنین از عمر گران‌بهای انسان سئوال خواهد شد که چگونه سپری شده و از اموالی که داشته در چه راهی مصرف شده است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنابر روایت امام سجاد علیه‌السلام سعادت انسان مشروط بر چند موضوع است که انسان باید برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی خود را مقید به انجام آن‌ها کند.

وی تاکید کرد: موعظه نمودن انسان توسط خودش نخستین گام رسیدن به سعادت است و همواره انسان باید برای انجام کارهایش تفکر و اندیشه داشته باشد و خود را موعظه و با هوای نفس خود مقابله کند چراکه تبعیت از هوای نفس ضلالت انسان را به دنبال دارد و مانع از پذیرش موعظه خواهد شد و انجام اعمال بدون تفکر و اندیشه نیز ندامت را درپی خواهد داشت.

نظری‌منفرد یادآور شد: حرکت در مسیر رضای خداوند با اندیشه درست باعث می‌شود انسان به بصیرت واقعی برسد و موجبات سعادت دنیوی و اخروی را برای خود فراهم کند.

وی افزود: لازمه دومین گام برای به دست آوردن سعادت، محاسبه اعمال در طول شب و روز است و انسان بدون محاسبه نفس نمی‌تواند به سعادت دست پیدا کند و مسیر شیطان را دنبال خواهد کرد و بنابر روایت نبی اسلام(ص) بهترین زمان محاسبه مطلوب موقع رفتن به رختخواب و شب هنگام است که انسان با خودش تفکر و محاسبه کند اعمال و کردار یک روزش چگونه بوده و کسب و کار و در آمدش به چه شیوه‌ای بوده است چراکه کسب مال حرام مانع سعادت می‌شود.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: هراس از آینده و حزن نسبت به خطاهای گذشته از دیگر شرایط رسیدن انسان به سعادت است که همواره باید انسان نسبت به آینده خود ترس داشته باشد و اهتمام به جبران خطاهای گذشته داشته باشد.

وی تاکید کرد: انسان باید قبل از اینکه اعمالش در ترازوی الهی وزن شود اعمال خود را وزن نماید و خسارت‌هایی که در گذشته برای خود فراهم آورده را جبران نماید تا به سعادت دست پیدا کند.