به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، همزمان با ایام میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق علیه‌السلام مراسم و محافل سخنرانی و مدیحه‌سرایی در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برپا می‌شود.
براساس این گزارش، در شب ۱۷ ربیع‌الاول مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام رنجبر و مداحی حسن شالبافان بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.
در روز میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه‌السلام نیز ویژه‌برنامه‌ای از ساعت ۹:۴۵ صبح با مدیحه‌سرایی عبدالرضایی مقدم و سخنرانی حجت‌الاسلام صادقی‌واعظ برپا می‌شود.
سخنرانی حجت‌الاسلام سید مهدی میرباقری همراه با مداحی حاج عباس حیدرزاده نیز دیگر برنامه‌ای است که بعد از نماز عشاء و در شام میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام صادق علیه‌السلام در حرم مطهر برگزار خواهد شد.
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
طبق روایات مشهور شیعه، شب ولادت حضرت خاتم‌الانبیا، رسول معظّم اسلام صلی‌الله علیه و آله و شب ولادت امام جعفر صادق علیه‌السلام، که شب بسیار مبارکی است.
ـ غسل به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل
ـ روزه: که برای آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتی از ائمّه معصومین(ع) آمده است: کسی که روز هفده ربیع را روزه بدارد، خداوند برای او ثواب روزه یکسال را مقرّر می فرماید.
ـ دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن.
ـ زیارت رسول خدا(ص) از دور و نزدیک در روایتی از آن حضرت آمده است: هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسی است که به هنگام حیاتم به سوی من هجرت کرده باشد، اگر نمی توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوی من سلام بفرستید(که به من می رسد).
ـ زیارت امیرمؤمنان، علی علیه‌السلام نیز در این روز مستحب است با همان زیارتی که امام صادق علیه‌السلام در چنین روزی کنار ضریح شریف آن حضرت علیه‌السلام وی را زیارت کرد.
ـ تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، مرحوم «سیّد بن طاووس»، در اقبال، در تکریم و تعظیم این روز به خاطر ولادت شخص اوّل عالم امکان و سرور همه ممکنات حضرت نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله سفارش بسیار کرده است. بنابراین، سزاوار است مسلمین با برپایی جشن‌ها و تشکیل جلسات، هر چه بیشتر با شخصیّت نبی مکرّم اسلام صلی‌الله علیه و آله، سیره و تاریخ زندگی او آشنا شوند و از آن، برای ساختن جامعه‌ای اسلامی و محمّدی بهره کامل گیرند.