به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام منتظرین عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به مناجات ۵۳ صحیفه سجادیه طی سخنانی اظهار کرد: دعای ۵۳ صحیفه سجادیه در مقام اظهار تواضع و فروتنی در مقابل خداوند است و امام سجاد علیه‌السلام با تمام وجود در درگاه الهی به این مقام عنایت ویژه داشتند.
وی افزود: انسان برای تواضع و فروتنی مقابل پروردگار سه نوع رفتار می‌تواند داشته باشد که تواضع به‌صورت زبان، تواضع توسط اعضا و جوارح و تواضع با قلب و دل است که سومین نوع بهترین و کامل‌ترین تواضع مقابل پروردگار عالم است.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تواضع قلبی در حقیقت تواضعی است که انسان خود را در درگاه خداوند ذلیل و خوار و دستان خود را خالی ببیند که این مسئله موجب حرکت انسان به سمت کمال خواهد شد.
وی تأکید کرد: محورهای مناجات ۵۳ صحیفه سجادیه در حقیقت به موضوعات مختلف مهمی اشاره دارد که نخستین آن‌ها اقرار به خطاها، لغزش‌ها و آثار و نشانه‌های معاصی است که امام سجاد علیه‌السلام آن‌ها را تبیین نموده است.
وی افزود: امام سجاد علیه‌السلام دارای مقام عصمت هستند و هیچ‌گونه خطا و لغزشی مرتکب نمی‌شوند اما بااین‌وجود خود را در درگاه الهی عاجز می‌بینند.
منتظرین یادآور شد: طلب رحمت الهی در دنیا مقابل خطاها و قصور و همچنین طلب رحمت و فضل الهی برای عالم قبر و قیامت از دیگر محورهای مهم این مناجات است که حضرت با تمام وجود از خداوند درخواست داشته‌اند.
وی افزود: انسان نباید خود را مقابل انسان‌های دیگر ذلیل کند اما هر چه مقابل خداوند خود را ذلیل کند موجب عزت و مایه سعادت دنیوی و اخروی خود خواهد شد.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: عجز، انابه و تواضع مقابل خداوند نهایت قرب انسان به پروردگار است و ارزش انسان زمانی بالا می‌رود که صورت خود را برابر خالق به خاک بمالد.
منتظرین تأکید کرد: از دیگر فرازهای این دعا و محورهای مناجات اشاره به این است که گناه موجب خاموشی و اسکات نطق انسان برابر خداوند خواهد شد و انسان از سخن گفتن با خدا لذت نخواهد برد و خود را مشغول صحبت‌های بیهوده دنیوی خواهد کرد.
وی یادآور شد: اسیر شدن انسان در دام معاصی، هوی و هوس از محورهای این مناجات است که امام سجاد علیه‌السلام به آن اشاره دارد و می‌فرماید تمامی اعمال زشت انسان وبال گردن او خواهد شد و راه را گم و در مسیر ضلالت قدم خواهد گذاشت.
سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: اثر مستقیم گناه بنا بر فرمایش امام سجاد علیه‌السلام این است که انسان به مقام اشقیاء و به جایگاه گناهکاران ذلیل می‌رسد و تاریکی تمام وجود انسان را فرا خواهد گرفت.
منتظرین افزود: اقرار به جهالت و لغزش‌ها و توبه نمودن از معاصی از دیگر محورهای این مناجات است که بنا بر فرمایش امام سجاد علیه‌السلام باعث آمرزش می‌شود چراکه خداوند توبه‌کاران را دوست دارد.