به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(س) در طول سال دوره‌های آموزش غیر حضوری را در ۱۷ عنوان برای برادران و خواهران علاقه‌مند به کسب معارف قرآنی برگزار می‌کند.
این دوره‌ها شامل «درست‌خوانی قرآن کریم»، «تجوید قرآن کریم»، «حفظ جزء سی‌ام قرآن»، «حفظ سوره‌های منتخب»، «حفظ ترتیبی»، «حفظ موضوعی قرآن»، «حفظ حکمت‌های نهج‌البلاغه»، «ترجمه و مفاهیم مقدماتی قرآن کریم و معارف اهل‌بیت(س)»، «ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه»، «ترجمه و مفاهیم صحیفه سجادیه»، «سیر مطالعاتی تفسیر قرآن»، «سیر مطالعاتی اندیشه‌های مقام معظم رهبری با موضوع فرهنگ»، «سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری»، «آموزش احکام عمومی»، «احکام ویژه بانوان»، «دوره عمومی مهدویت» و «روش تربیت فرزند» است.
دوره آموزشی «درست‌خوانی قرآن کریم» براساس کتاب قرائت قرآن ۱ برگزار می‌شود و افراد با آموزش ۲۰ درس مهارت درست‌خوانی و روخوانی قرآن کریم و اذکار نماز و شرکت در آزمون قرائت ۵ جزء آخر قرآن، بعد از کسب نمره ۱۶ موفق به اخذ گواهینامه می‌شوند.
در دوره «تجوید قرآن» نیز علاقه‌مندان با آموزش تجوید قرآن با لحن زیبای عربی و نماز از کتاب تحسین‌التلاوه و قبولی در آزمون کتبی محتوای کتاب و آزمون شفاهی ۱۰ جزء آخر قرآن حائز دریافت گواهینامه می‌شوند.
یکی دیگر از دوره‌های آموزشی، دوره «حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم» است که شرکت‌کنندگان در ۴۵ روز با روش حفظ آشنا شده و جزء ۳۰ قرآن را حفظ می‌کنند که این دوره بر مبنای کتابچه مفاهیم جزء سی‌ام و لوح فشرده ۳ بار تکرار این جزء برگزار می‌شود و حد نصاب قبولی برای دریافت گواهینامه در این دوره نمره ۱۵ است.
«حفظ سوره‌های منتخب» چهارمین دوره آموزشی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(س) است که در این دوره علاقه‌مندان با استفاده از کتابچه سوره‌های منتخب قرآن کریم با روش حفظ آشنا شده و ۷ سوره یس، الرحمن، واقعه، جمعه، منافقون، ملک و انسان را در مدت یک ماه حفظ می کنند و بعد از شرکت در آزمون شفاهی گواهینامه به آنان تعلق می گیرد.
دوره آموزشی «حفظ ترتیبی» نیز یکی از دوره‌ها است که افراد با استفاده از کتاب قرآن کریم به خط عثمان‌طه و ۱۵ خطی بدون ترجمه با روش حفظ آشنا شده و سوره‌های قرآن کریم را مطابق استعداد، فرصت و انگیزه خود حفظ می‌کنند و بعد از شرکت در آزمون شفاهی محفوظات گواهینامه دریافت می‌کنند.
حفظ ۳۶۵ آیه با موضوع اعتقادات، اخلاق، احکام(هر روز دو موضوع) به همراه توضیح مختصر و یک حدیث از اهل‌بیت(ع) با استفاده از کتاب هر روز با قرآن و عترت یکی دیگر از دوره‌های آموزشی مرکز قران و حدیث است که با عنوان «حفظ موضوعی قرآن کریم» مزین شده است و افراد بعد از موفقیت در آزمون کتبی محتوای کتاب گواهینامه می‌گیرند.
«حفظ حکمت‌های نهج‌البلاغه» دوره آموزشی دیگری است که علاقه‌مندان در این دوره با استفاده از کتابچه کلمات قصار و حکمت‌ها در مدت ۴۰ روز تعداد چهل حکمت نهج‌البلاغه را با ترجمه حفظ می‌کنند و بعد از شرکت در آزمون کتبی و کسب حد نصاب نمره برای آنان گواهینامه صادر می‌شود.
دوره آموزشی «ترجمه و مفاهیم مقدماتی قرآن کریم و معارف اهل‌بیت(ع)» نیز در سه بخش برگزار می‌شود که در بخش اول علاقه‌مندان با مطالعه کتاب سه جلدی آموزش ترجمه و مفاهیم با این مبحث آشنا می‌شوند و بعد از شرکت در آزمون کتبی از محتوای کتاب‌ها در سه مرحله(هر جلد در یک ماه) موفق به دریافت گواهینامه می‌شوند.
در بخش دوم، افراد به کمک کتاب دو جلدی قرآن صاعد، با ترجمه و مفاهیم زیارات، دعاها و تعقیبات نماز آشنا شده و با شرکت در آزمون گواهینامه دریافت می‌کنند و در بخش سوم نیز شرکت‌کنندگان با ترجمه و مفاهیم کل قرآن کریم به صورت واژه به واژه براساس کتاب زبان قرآن آشنا شده و بعد از موفقیت در آزمون به آنها گواهینامه تعلق می‌گیرد.
یکی دیگر از دوره‌های آموزشی، دوره «ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه» است که در این دوره علاقه‌مندان با بهره‌گیری از کتاب چهارجلدی درسنامه نهج‌البلاغه با ترجمه و مفاهیم حکمت‌ها و نامه‌های نهج‌البلاغه آشنا می‌شوند و بعد از شرکت در آزمون کتبی کتاب‌ در چهار مرحله(هر کتاب به صورت مستقل در یک ماه) گواهینامه دریافت می‌کنند.
«ترجمه و مفاهیم صحیفه سجادیه» دهمین دوره آموزشی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(س) است که افراد بعد از حضور در این دوره و مطالعه کتاب درسنامه صحیفه سجادیه، منتخبی از دعاهای کتاب شریف صحیفه سجادیه و مفاهیم آن را به صورت موضوعی فرا گرفته و بعد از آزمون گواهینامه برای آنان صادر می‌شود.
یکی دیگر از دوره‌های آموزشی، دوره «سیر مطالعاتی تفسیر قرآن کریم» است که شرکت‌کنندگان در مدت ۲ سال ترجمه و تفسیر مختصر قرآن کریم را با استفاده از کتاب تفسیر ۶ جلدی ذکر مبارک فرا می‌گیرند و بعد از موفقیت در آزمون‌ها حائز دریافت گواهینامه خواهند شد.
دوره آموزشی «سیر مطالعاتی اندیشه‌های مقام معظم رهبری» نیز یکی از دوره‌ها است که افراد در این دوره مجموعه سخنان مقام معظم رهبری در موضوع فرهنگ را با استفاده از لوح فشرده متن، مطالعه کرده و در آزمون کتبی محتوای لوح فشرده در طی ۴ ماه و ۴ دوره آزمون شرکت می‌کنند تا موفق به اخذ کواهینامه شوند.
در دوره «سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری» نیز علاقه‌مندان با مطالعه ۲۰ جلد از آثار شهید مطهری همچون «کتاب داستان راستان(۲ جلد)، حماسه حسینی جلد اول، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، حکمت‌ها و اندرزها، آزادی معنوی، پانزده گفتار، بیست گفتار، آشنایی با قرآن(۲ جلد)، زندگی جاوید، تعلیم و تربیت در اسلام، انسان کامل، آینده انقلاب اسلامی، نظام حقوق زن در اسلام، مسأله حجاب، امامت و رهبری، جهاد، خدمات متقابل اسلام و ایران و انسان‌شناسی قرآن» با معارف نابی از قرآن و اهل‌بیت(ع) با روش آسان به سخت آشنا شده و بعد از موفقیت در آزمون‌های تستی ماهانه گواهینامه برای آنان صادر می‌شود.
«آموزش احکام عمومی» چهاردهمین دوره از دوره‌های آموزشی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(س) است که شرکت‌کنندگان را با احکام عمومی شامل احکام نماز، با استفاده از کتاب آموزش احکام در خانه آشنا می‌کند و در پایان دوره افراد بعد از آمون کتبی گواهینامه دریافت می‌کنند.
دوره آموزشی «احکام ویژه بانوان» نیز براساس کتاب احکام در خانه ویژه دختران و مادران، از سوی مرکز قرآن و حدیث برگزار می‌شود و افراد بعد از شرکت در دوره و قبولی در آزمون گواهینامه می‌گیرند.
این مرکز دوره‌ای را نیز با عنوان «دوره عمومی مهدویت» با معرفی جلد اول و دوم کتاب نگین آفرینش برگزار می‌کند که در این دوره افراد معارف مهدویت و پرسش‌ها و پاسخ‌های رایج را در مدت ۲ ماه فرا می‌گیرند و بعد از قبولی در آزمون موفق به کسب گواهینامه می‌شوند.
آخرین و هفدهمین دوره آموزشی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(س)، دوره «روش تربیت فرزند» است که در این دوره شرکت‌کنندگان در مدت ۵ ماه با بهره‌گیری از کتاب پنج جلدی(من دیگر ما) با مهارت‌های تربیت فرزند در دنیای امروز آشنا خواهند شد و بعد از موفقیت در آزمون گواهینامه دریافت می‌کنند.
گفتنی است، حد نصاب قبولی در تمامی آزمون‌های دوره‌های آموزشی به غیر از دوره درست‌خوانی قرآن کریم نمره ۱۵ است و برای تمامی افراد که موفق به کسب نمره شوند گواهی آموزش غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث صادر خواهد شد.
علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۴ به شبستان نجمه‌خاتون(س) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۷۱۷۵۵۳۰ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس برقرار کنند.