به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۲۴ قرآن کریم در ابتدای آیین ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه صلاح جامعه به صلاح خانواده ها است، اظهار کرد: اگر می خواهیم جامعه خوبی داشته باشیم باید از خانواده ها شروع کنیم و هر کسی نسبت به خانواده و اطرافیان خودش برای اصلاح خانواده ها اقدام کند.

وی با اشاره به داستان مؤمن آل فرعون که تلاش زیادی برای منصرف کردن خویشاوندانش از رویارویی با حضرت موسی علیه السلام کرد، گفت: این مرد از شیوه های مختلفی استفاده کرد و اولین شیوه او استفاده از منطق و استدلال بود به این صورت که می گفت آیا شما می خواهید مردی را بکشید که می گوید پروردگار من الله است و به صرف عقیده و اعتقاد می خواهید یک مرد را بکشید؟.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: چقدر خوب است که پدرها در خانه برای فرزندان خود فواید و برکات غیرت، عفت و پوشش را بیان کنند و گرفتاری هایی که بر اساس بی عفتی برای فرد و جامعه به وجود می آید را با زبان نصح و منطق بازگو کنند.

وی با بیان اینکه شیوه دوم مؤمن آل فرعون انذار و یاد آوری بود، گفت: مؤمن آل فرعون سر گذشت پیشینیان را بازگو می کند و توجه می دهد که گذشتگان با انبیاء الهی به ستیز برخاستند و خداوند آن‌ها را عقوبت کرد و من می ترسم سرنوشتی که برای قوم انبیاء گذشته اتفاق افتاد برای شما هم اتفاق بیفتد.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه خانواده ها باید از نتایج تکان دهنده بی بند و باری و برهنگی در غرب درس بگیرند، افزود: آینده ای که برخی به دنبال آن هستند امروز در اروپا در پیش چشم ما است؛ آمار بالای خودکشی، فرزندان نامشروع، جرم و جنایت، آمار افرادی که مجرد زندگی می کنند و خانواده های متلاشی شده، طلاق های رو به افزایش و ازدواج های رو به کاهش که همه باید برای ما درس آموز باشد و عبرت بگیریم.

وی شیوه دیگر مؤمن آل فرعون را خیرخواهی و دل سوزی دانست و گفت: مؤمن آل فرعون خطاب به قوم خود فرمود من شما را به سوی نجات دعوت می کنم و نگرانم که شما به سمت آتش دوزخ بروید، من شما را به سوی خدای مهربان، بخشاینده و آمرزش گر دعوت می کنم و شما من را به کفران وزیدن به نعمت های این خدا فرا می خوانید.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از جمله شیوه های مؤمن آل فرعون مداومت ورزیدن در تبلیغ است که از نصیحت قوم خود خسته نشد و و نکته دیگر مدارا با مخاطبان است که با درک مخاطبان خود انتظارات خود را از آنان کاهش می دهد.

وی با اشاره به شیوه مدیریت اختلافات شخصی در درون خانواده که ارتباطی به دین ندارد و اختلاف سلیقه است، گفت: خداوند در آیه ۳۴ سوره فصلات دستوری را برای نرم کردن دل‌های اطرافیان صادر کرده که عبارت از گذشت و بخشش است.

حاج ابوالقاسم افزود: قرآن می فرماید نیکی و بدی یکسان نیستند و تلاش کن بدی را به بهترین شیوه بر طرف کنی و در پاسخ بدی خوبی کنی؛ اگر مرد و زن در خانواده با هم اینگونه برخورد کنند و در پاسخ بدی همسر خوبی کنند این خوبی باعث می شود که شخص پشیمان شود و دشمن دیرینه تبدیل به دوست صمیمی شود.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند اگر کسی با تو قطع رابطه کرد تو به دیدار او برو، اگر کسی تو را محروم کرد تو به او هدیه بده، اگر کسی به تو بدی کرد تو به او نیکی کن، اگر کسی به تو دشمنام داد تو به او سلام بده، اگر کسی با تو دشمنی کرد تو از در انصاف وارد شود و اگر کسی به تو ظلم کرد از او بگذر همانطور که دوست داری دیگران تو را ببخشند.