به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا صادقی واعظ قبل از نماز مغرب امروز طی سخنانی که از صحن‌های حرم بانوی کرامت پخش شد، اظهار کرد: امام صادق علیه‌السلام توانستند در دوران امامت خود مکتب و فرهنگ تشیع را ترویج و احیاء نمایند و یک شخصیت چند بعدی بودند که فقط تلاش خود را معطوف به ترویج احکام و معارف نکردن بلکه تربیت جامعه شیعه، ترویج فرهنگ تشیع در میان امت اسلام، تربیت شاگردان برجسته و … را نیز دنبال کردند.

وی افزود: امام صادق علیه‌السلام با مناظراتی که با مخالفان عقیدتی داشتند و همچنین با سیره و روشی که برای تربیت شاگردان خود استفاده می‌کردند توانستند فرهنگ تشیع را به امت‌ها منتقل نمایند.

صادقی واعظ خاطرنشان کرد: رواج فرهنگ تشیع توسط امام صادق علیه‌السلام در تمامی ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و در تمامی سطوح و امورات زندگی با ارائه راهکارها و نظریه‌پردازی صورت گرفت.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: یکی از اقدامات بسیار مهم امام صادق علیه‌السلام در راستای ترویج فرهنگ تشیع، کمک به افرادی بود که ازنظر اعتقادی دچار انحراف و تردید شده بودند.

وی افزود: مناظرات مختلف و طرد نکردن و تکفیر نکردن مخالفان عقیدتی و پاسخگویی مستدل و با تکیه‌بر آیات قرآن و روایات در سیره امام مکرر قابل مشاهده است که منجر به هدایت‌گری افراد بسیاری نیز شده است.

صادقی واعظ در ادامه گفت: همواره طی تاریخ پیرامون مسائل حق، شبهه سازی شده و باید با افرادی که در معرض این شبهات قرار می‌گیرند به روش اهل‌بیت(ع) مواجه شد چراکه برخورد نامناسب موجب طرد خواهد شد.

وی افزود: روش اهل‌بیت(ع) در مواجه با مخالفان عقیدتی همواره برخوردی نرم و همراه با ملاطفت و ملایمت بوده به‌گونه‌ای که مبنای ۲۳ سال دعوت نبی خدا اخلاق‌مداری و نرم‌خویی بوده است.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات امام صادق علیه‌السلام در راستای ترویج فرهنگ تشیع، رواج فرهنگ هم نوع‌دوستی و غمخوار بودن مؤمنین نسبت به مشکلات همدیگر است.

وی یادآور شد: ازنظر امام صادق علیه‌السلام نباید افراد جامعه تنها به فکر خود باشند بلکه باید غمخوار همدیگر بوده و نسبت به مشکلات مادی و معنوی دیگران بی‌تفاوت نباشند.

صادقی واعظ تأکید کرد: بالاترین حد ارتباط یعنی برادری باید در جامعه موج بزند و امروزه نیز با مشکلات مضاعفی روبرو هستیم و تحریم‌ها ازیک‌طرف و سوء مدیریت و شیوع بیماری کرونا از طرف دیگر مردم را دچار مشکلات اقتصادی کرده و شیعیان باید به فکر همدیگر باشند و در حد توان و بضاعت خود به همدیگر کمک کنند.