به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به شهادت امام جواد علیه‌السلام ابراز کرد: امام به دست همسرشان مسموم و به شهادت رسیدند و در ایام زندگی هم دوران سختی را داشتند زیرا انتقال معارف دینی و ارتباط با شیعیان در آن زمان بسیار سخت بود.

وی با بیان اینکه امام جواد علیه‌السلام در ۸ سالگی به امامت رسیدند و برای بسیاری از اصحاب باور این مطلب سخت بود، افزود: بعد از دعوت به ایمان و توحید بیشترین دعوتی که در میان انبیا و اولیاء الهی رواج داشته، دعوت به تقوا است زیرا تقوا به انسان ارزش می‌دهد و کرامت انسان را در جامعه بالا می‎برد.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه تقوا یک امر شرعی و عقلی است، گفت: در تقوا تعقل و تفکر نهفته است زیرا فردی که پرهیزکار و اهل مراعات باشد برای مثال در همین شرایط کرونایی یک عمل عقلانی انجام می‌دهد و از طرف دیگر رعایت تقوا مساوی با اخلاق است که از دستورات دینی و عقلی و نماد انسانیت است.

وی با اشاره به شعاع تقوا در زندگی انسان اظهار کرد: اول تقوای قولی است که انسان باید مراقب زبان خود باشد و کلام خود را از فیلتر قلب و عقل خود بگذراند؛ دوم تقوای عملی است که انسان اعمال و رفتارش را کنترل کند و سوم تقوای فکری و قلبی است به این معنی که انسان باید مواظب باشد که هر فکری را نکند زیرا برخی از افکار مقدمه گناه است.

بنیادی به مراتب تقوا اشاره کرد و افزود: مرتبه اول تقوا تقوای عام است که انسان اگر حدس زد در جایی ممکن است گناهی وجود داشته باشد پرهیز کند؛ دوم تقوای خاص است که انسان از مشتبهات پرهیز کند و از لقمه، کلام و رفتار شبهه‌ناک دوری کند و یک تقوا هم تقوای اخص است که بالاترین درجه تقوا است به این معنی که انسان مباهات را هم تبدیل به مستحبات کند مثلا اگر می‌خواهد صورت خود را بشوید وضو بگیرد.

وی با بیان اینکه تقوا معیار برتری انسان از دیگر انسان‌ها است، ادامه داد: پیروزی انسان‌ها در گرو رعایت تقوا است و اگر کسی کارش پاک و طاهر باشد انسان ها به او اعتماد می کنند و کارش رونق می‌گیرد.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها بیان داشت: تقوا نشان دهنده عقلانیت انسان است و قرآن کریم می‌فرماید انسان‌هایی که اهل تقوا هستند خداوند راه گریز از مشکلات و راه رسیدن به رزق حلال را برای آنها باز می‌کند.

وی با بیان اینکه متعلق تقوا زمان گذشته، حال و آینده است، ادامه داد: ما نسبت به گذشته خود وظیفه داریم و کسی که تقوا پیشه کند گناهان گذشته‌اش بخشیده می‌شود و اجر او بالا می رود، انسان با تقوا اعمالش در زمان حال هم تنظیم می‌شود و انسان می‌داند که چه کاری را باید انجام دهد و چه کاری را ترک کند و در نهایت تقوا آینده انسان را هم روشن می‌کند.

بنیادی با اشاره به روایتی از امام جواد علیه‌السلام در رابطه با نگاه ایشان به دنیا، گفت: امام جواد علیه‌السلام فرمود هر صبح که برمی‌خیزم می‌دانم فرصتم کم شده و هر عملی که انجام داده‌ام در نزد خدا ثبت شده است؛ باور دارم که مرگ در انتظار ما، آتش دوزخ پشت سر ما است و ما نمی‌دانیم که در آینده چه خواهد شد.

وی با اشاره به فرازی از زیارت نامه امام جواد علیه السلام ابراز کرد: در زیارت نامه ایشان آمده است که شهادت می‌دهم که شما از مقربین خاص پروردگار هستید و علم خدا و انبیاء در شما به ودیعه گذاشته شده است و شما اساس و رکن ایمان و قرآن مجسّم هستید.