به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر سوره بقره اظهار کرد: آیه ۱۸۰ این سوره در مورد وصیت کردن و مطرح می‌کند که اگر آثار مرگ را احساس کردید اگر مالی دارید برای والدین و نزدیکان خود وصیت کنید.

وی گفت: اگرچه اموال بر مبنای قانون ارث تقسیم می‌شود اما به ما توصیه شده که وصیت کنیم زیرا اگر وظایف واجبی مانند نماز و روزه قضا، خمس، بدهی، مهریه و … داریم که زن و بچه خبر ندارند را ورثه پرداخت کنند و دوم این که فردی که در آستانه مردن است نسبت به یک سوم اموالش می‌تواند وصیت کند و در اموری که دوست دارد هزینه کند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه فردی که در شرف مرگ است نمی‌تواند نسبت به دو سوم اموال خود وصیت کند، افزود: در وصیت نمی‌شود خلاف قانون، وصیت کرد و مثلا بگوییم که فرزند من از ارث محروم است و یا فلان بچه را بیشتر دهید مگر اینکه بقیه ورثه راضی باشند.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که فردی که بدون وصیت بمیرد به مرگ جاهلی مرده است، گفت: پیامبر(ص) فرموده‌اند سزاوار است هر شب که به خواب می‌رویم وصیت نامه انسان زیر سرمان باشد.

رفیعی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرمایند اگر دیدید وصیت کننده در وصیت خود ظلم کرده و حق فردی را نادیده گرفته است وصی حق دارد که وصیت‌نامه را اصلاح کند اما اگر ظلمی در کار نباشد حق تغییر وصیت‌نامه را ندارد و اگر تغییر داد گناهش به گردن او است.

وی در ادامه با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها، ابراز کرد: زندگی اهل‌بیت(ع) دو جنبه دارد؛ یک جنبه‌اش بر اساس سبک زندگی و فرهنگ آن زمان بوده؛ اگر می‌گوییم از اهل‌بیت(ع) الگو بگیریم منظور این نیست که در ظروف گلی غذا بخوریم و یا حصیر در خانه داشته باشیم یا از این موارد که مربوط به سبک زندگی آن زمان بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: زندگی این بزرگواران یک اصولی داشته که هنوز این اصول پابرجا است از جمله اصل معنویت که یک زن و شوهر باید به نماز و دعا توجه داشته باشند و اصولی مانند اصل صداقت، تقدیر و تشکر از همدیگر، امانت‌داری نسبت به اموال و اسرار، ادب و احترام به همدیگر و خانواده همدیگر و تکریم همسر که در زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها دیده می شود مربوط به زمان و سبک زندگی نیست.

وی با بیان اینکه زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها ساده بوده و ساده زیستی ربطی به زمان قدیم و جدید ندارد، افزود: ما الان در جامعه با فاجعه ازدواج نکردن جوانان، بالارفتن سن ازدواج، فرزند کم آوردن و پیر شدن جامعه مواجهیم و اینها فقط به خاطر بیکاری و فقر نیست زیرا در خانواده‌های ثروتمند هم آمار ازدواج پایین است.

رفیعی بیان کرد: الان وسایلی در جهیزیه‌ها وجود دارد که گاهی تا چند سال که از ازدواج می‌گذرد استفاده نمی‌شود اما چشم و هم چشمی‌ها باعث شده که ازدواج‌ها سخت شود.