به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله عباسی خراسانی شب گذشته در محفل سخرانی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) اظهار کرد: امروز روز پایان اربعین حضرت موسی(ع) است که سی روز آن در ماه ذی القعده و ده روز آن در ماه ذی الحجه بود و خداوند هم در قرآن در سوره فجر به این ده روز قسم یاد کرده است.

وی با بیان اینکه بحث امتحان و آزمایش الهی از زمان حضرت آدم(ع) شروع شد و تمام پیامبران مورد امتحان الهی قرار گرفته‌اند، افزود: حضرت ابراهیم(ع) مبتلای به یک آزمایش سخت الهی شدند که باید فرزند خود را برای خدا قربانی می‌کردند و در چنین شرایطی که حضرت ابراهیم(ع) تسلیم محض فرمان خدا شدند ناگهان خداوند گوسفندی را از آسمان فرستاد تا به جای حضرت اسماعیل(ع) قربانی شود و حضرت ابراهیم(ع) از این امتحان سربلند بیرون آمدند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حفظ شعائر اسلامی از جمله مناسک حج و یا عزاداری اباعبدالله(ع) از اوجب واجبات است، گفت: خداوند در قرآن در جریان ذبح حضرت اسماعیل(ع) می‌فرماید « وفدیناه بذبح عظیم» یعنی ما ذبح بزرگی را برای اسماعیل(ع) قرار دادیم و امام صادق علیه‌السلام فرمودند مراد از ذبح عظیم امام حسین علیه‌السلام و جریان عاشورا است.

وی با بیان اینکه هر چه ایمان انسان بالاتر باشد ابتلای او هم بیشتر است، افزود: بلا در فرهنگ قرآنی و الهی اعم از خوبی و بدی است و بسیاری از انسان‌های خوب و الهی مبتلا به ابتلائات زیادی بودند و در روایات است که هیچ فردی ابتلاء بیشتری از امیرالمؤمنین(ع) نداشت.

عباسی خراسانی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، این ابتلاء را آزمایش الهی دانست و گفت: وظیفه اول ما نسبت به این ویروس رعایت مسائل بهداشتی است و ما در درس خارج خود استدلال کردیم که نزدن ماسک حرمت شرعی و زدن ماسک وجوب شرعی دارد و اگر کسی ماسک نزند و باعث ضرر به دیگران شود باید آن ضرر را جبران کند.

وی با بیان اینکه اعتماد به خداوند راه برون رفت از مشکلات است، گفت: هر چه که ویروس بزرگ باشد خدای ما بزرگتر است و ما باید با رعایت مسائل بهداشتی توکل به خدا را فراموش نکنیم.