به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، واقعه عاشورا غم‌بارترین حادثه‌ای است که در تاریخ بشریت به وقوع پیوسته و نمی‌توان نقش زنان را در عاشورا منکر شد چراکه بانوان نیز به معنای واقعی کلمه در این حادثه غم‌بار نقش‌آفرینی کردند و اقداماتی را انجام دادند که در تاریخ ماندگار شد.

بانوانی  همچون حضرت «ام‌البنین» که فرزندانش را فدای راه امام حسین علیه‌السلام نمود زنانی همچون همسر «زهیر بن قین» که در تشویق همسر و ملحق نمودن به اصحاب سیدالشهدا کم نگذاشتند و مادری چون ام وهب که فرزندش را به میدان مبارزه با دشمنان اهل‌بیت(ع) پیامبر فرستاد، تنها نمونه‌ای از نقش‌آفرینی زنان در حادثه عاشوراست.

اما نقش اصلی و برجسته زنان در عاشورا به حضرت زینب سلام‌الله علیها تعلق دارد چراکه کارزار عاشورا ترکیبی از زنان و مردان بود و مردان در میدان مبارزه و دست به شمشیر و زنان نیز عهده‌دار حفظ و تقویت جبهه حق بودند که حضرت زینب سلام‌الله علیها با تمام توان این وظیفه خطیر را بر عهده گرفتند.

نقش حضرت زینب سلام‌الله علیها در واقعه عاشورا به‌گونه‌ای است که می‌توان به‌طور قطع و یقین گفت «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب(س) نبود» و این یک شعار نیست بلکه حقیقتی برگرفته از نقش این بانوی بزرگوار به عنوان پیام‌رسان کربلاست.

مردانی که به عنوان اصحاب و یاران سیدالشهدا در رکاب حضرت حاضر شدند و به عهد و وفای خود تا آخرین لحظه عمل نمودند در حقیقت در دامن پاک مادرانی تربیت‌شده بودند که به خاندان عصمت و طهارت ارادت داشتند و محبت و ولایت حضرات معصومین را با جان و دل در عمق وجود فرزندان خود منتقل نمودند.

حضرت ام‌البنین فرزندانی همچون حضرت عباس علیه‌السلام را تربیت می‌کند که در واقعه عاشورا به یاری امام حسین علیه‌السلام بشتابد و کاری انجام دهد که در تاریخ بشریت ماندگار شود و این مسئله امکان‌پذیر نمی‌شد مگر با تربیت مادری همچون حضرت ام‌البنین که معرفت واقعی به مقام و جایگاه امامت پیداکرده بود.

حضرت زینب سلام‌الله علیها به عنوان یک زن وظایف خطیری را در واقعه عاشورا و بعد از وقوع این واقعه بر عهده گرفت که بررسی این وظایف می‌تواند نقش این بانوی بزرگوار را به درستی نشان دهد.

روحیه مقاومت زنان عاشورایی علی‌الخصوص حضرت زینب سلام‌الله علیها و صبر این بانو درس بزرگی است که می‌توان از این نهضت گرفت که در تمام رفتار و اعمال حضرت قابل‌مشاهده است چراکه حضرت با حفظ تمامی ارزش‌های اسلامی در مقابل دشمنان تمام‌قد ایستاد و لحظه‌ای از آرمان‌های دینی کوتاه نیامد.

پیام‌رسانی حضرت زینب سلام‌الله علیها برگ زرین دیگری در کارنامه درخشان این بانوی بزرگوار است که با یک خطبه آتشین توانست به تمام جهانیان و دشمنان امام حسین علیه‌السلام بفهماند که جنگ حق علیه باطل تمام‌شدنی نیست و حتی اگر دشمن تمام مردان را به شهادت برساند زنان تا آخرین لحظه به این مبارزه ادامه خواهند داد و افشاگری خواهند نمود و پیام عاشورا را به نسل‌های بعدی خواهند رساند.

با اینکه حضرت زینب سلام‌الله علیها در ظاهر به اسارت رفتند اما با رفتاری از که از خود بروز دادند ماهیت اسارت را تغییر داده و آن را به آزادی واقعی تبدیل نموده و لحظه‌ای از این مصائب به درگاه الهی شکوه نکرده و تمام‌قد مقابل دشمنان جمله تاریخی «ما رایت الا جمیلا» را سر دادند.