به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، برخلاف تفکری غربی که اصالت را به فرد و جامعه واگذار می‌کند در تفکر اسلامی اصل و اساس جامعه بر کانون خانواده است و رشد، پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی فقط در پناه خانواده سالم امکان‌پذیر است چراکه در تفکر اسلامی با خانواده پیشرفت تمدن اسلامی ومدینه فاضله اسلامی محقق می شود.

مهم‌ترین هدف ائمه معصوم علیه‌السلام در جامعه بشری هدایت بشر است بنابراین ائمه معصوم و امام حسین علیه‌السلام از تمامی ابزار موجود برای هدایت بشر استفاده کردند و برای مثال از آنجایی که هدف قیام حسینی هدایت بشر و تبلیغ دین بود به همین دلیل امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا خانواده را به همراه بردند.

در سیره امام حسین علیه‌السلام تنها درس جهاد و استکبار ستیزی نهفته نیست بلکه یکی از مهم‌ترین درس‌های قیام حسینی در کنار جهاد خانواده مداری و توجه به کانون خانواده است.

الگو پذیری از امام حسین علیه‌السلام در توجه به همسر و فرزندان

رفتار امام حسین علیه‌السلام در توجه به خانواده بسیار مهم است و ایشان به همسر و فرزندان خود توجه زیادی داشتند به گونه‌ای که سیره رفتاری ایشان در رابطه با خانواده بهترین الگو برای محبان ایشان است.

خانم مجیدی، استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه سیره امام حسین علیه‌السلام تنها در کربلا و واقعه عاشورا خلاصه نمی شود، گفت: عاشورا بخشی از زندگی امام حسین علیه‌السلام است و باید به زندگی حضرت قبل از واقعه عاشورا توجه کرد و از سیره ایشان تبعیت کرد.

وی در توجه امام حسین علیه‌السلام به همسر اظهار داشت: امام حسین علیه‌السلام با همسران خود بسیار مهربان بودند و به خواسته‌های همسر در حد اعتدال توجه می‌کردند و امام حسین علیه‌السلام به حدی به همسرشان رباب که در صحرای کربلا نیز امام را همراهی می‌کرد توجه داشتند که می‌فرمودند من به زیر سقف خانه‌ای که در آن رباب و دخترم سکینه حضور نداشته باشند نمی روم.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: بانو رباب نیز امام حسین علیه‌السلام را بسیار دوست داشتند و با وجود بارداری به هنگام حرکت از مدینه با امام همراهی کردندو فرزند کوچک شان حضرت علی اصغر در مسیر سفر و همراهی امام متولد شدند.

مجیدی ادامه داد: تنها در مورد بانو رباب این‌گونه نیست بلکه امام حسین علیه اسلام در مورد دیگر همسرانشان نیز با نهایت مهربانی و عدالت رفتار می‌کردند به گونه‌ای که روزی عده‌ای از یاران و اصحاب به منزل امام وارد شدند و در منزل امام حسین علیه‌السلام فرش و پشتی های فاخر دیدند که به امام اعتراض کردند که این از سادگی به دور است که حضرت در پاسخ فرمودند که این فرش‌ها و پشتی‌ها به همسر ایشان تعلق دارد و آن بانو این فرش و پشتی را از مهریه خود تهیه کرده‌اند که البته باید دقت کرد که همسران امام حسین علیه‌السلام نیز جانب اعتدال و صرفه جویی را رعایت می کردند.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: رفتار امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا نیز با بانوان همراه ایشان بی‌نظیر است و ایشان با وجود جنگ هرگز از حضور در میان بانوان و محارم خویش غافل نبودند و همواره به آن ها دلداری و آرامش داده و هرگز اجازه نمی دادند که کوچکترین خطری متوجه خیمه ایشان شود.

کارشناس معارفی حرم مطهر یادآور شد: حتی هنگامی که امام حسین علیه‌السلام بر زمین افتاده بودند و دشمن مشغول تیراندازی به ایشان بود، امام زمانی که متوجه شدند دشمن به طرف خیمه های ایشان حمله کرده است، فرمودند اگر دین ندارید، آزاده باشید.

وی در خصوص توجه امام حسین علیه اسلام به فرزندانشان افزود: امام حسین علیه‌السلام فرزندان با صلابتی همچون علی اکبر و امام سجاد علیه‌السلام را تربیت کرده‌اند که شباهت حضرت علی اکبر علیه‌السلام به نظر اخلاق و ظاهر به پیامبر صلی الله علیه و آله و وجود فرزندی مانند امام سجاد علیه‌السلام که در تمامی امور برجسته و امام بعد از امام حسین علیه‌السلام هستند نشان می‌دهد که امام سجاد علیه‌السلام تا چه اندازه به تربیت و سیره حسنه در فرزندان خود اهمیت می دادند.

مجیدی تصریح کرد: در روایت های متعدد بیان شده که هرگاه امام حسین علیه‌السلام در کودکی امام سجاد علیه‌السلام را می‌دیدند ایشان را به آعوش گرفته و می‌بوسیدند و از فضایل و کمالات این فرزند سخن می گفتند.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: امام حسین علیه‌السلام در کربلا و هنگام وداع با اهل بیت خود حضرت سکینه علیه‌السلام و دیگر دخترانشان را به آغوش گرفته و از آن‌ها می‌خواستند که صبوری کرده و هنگام ترک خیمه هم فرزندان خود را به خداوند سپردند.

مجیدی با بیان اینکه شیعیان نیز در تربیت فرزندان و توجه به همسر باید مانند امام حسین علیه‌السلام عمل کنند، گفت: عمل بر مبنای سیره امام حسین علیه‌السلام است که می‌تواند نام یاد عاشورا و قیام حسینی را زنده نگه دارد در غیر این صورت به صرف عزداری خشک و خالی آن هم در مدت ده روز نمی‌توان حق همراهی امام حسین علیه‌السلام را ادا کرده و از همراهان امام حسین علیه السلام در این عصر و زمان باشیم.

وی یادآور شد: تنها با عمل به دستورات و اهداف قیام امام حسین علیه‌السلام است که می‌توان همه روزها را عاشورا و همه زمین‌ها را کربلا کرد و محب امام حسین علیه‌السلام سعی می‌کند خود و خانواده اش را از آتش عذاب الهی نگه داشته و آن‌ها را در مسیر صراط مستقیم قرار دهد.